Tyto úpravy železničních budov se plánují na turisticky vyhledávané železnici z Pňovan do Bezdružic. „Na celém projektu Vlídná nádraží Bezdružicka spolupracuje mnoho odborníků, například památkářů, zahradních architektů, dopravních expertů. Stranou nejsou ani místní občané,“ řekl Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.

“Nádražní budovy prošly odborným posouzením památkářů. Zahradní architekti následně zpracovali návrh úprav okolí nádraží tak, aby byla opět důstojným vstupem do obcí a cílem zastavení turistů. Naší snahou je, aby se do příprav projektu a následně i jeho realizace zapojili i místní občané. Jen tak může vzniknout kvalitní kulturní prostředí, kterého si budou lidé vážit a chránit si ho,“ uvedla Drahomíra Kolmanová, vedoucí projekčního týmu.

Na nově zrekonstruovaných nádražích a stanicích by se tak v budoucnu mohla objevit například květinová výzdoba, nové lavičky, moderní sociální zařízení, nebo prolézačky pro děti. Chybět by nemusely ani turistické mapy, sezónní ubytování pro turisty či dokonce čekárna spojená s místní knihovnou „Tyto a jiné návrhy vzešly právě od místních občanů,“ pokračoval Klas.

Místní akční skupina Český Západ již pracuje na převodu těchto nádraží a stanic do rukou dotčených obcí. „Bylo zažádáno o převod nádražních budov z majetku státní organizace Správa železniční dopravní cesty do majetku obcí a nebo Mikroregionu Konstantinolá­zeňsko. Dráhy budovy již nepotřebují a nám by se hodilo je využít pro rozvoj cestovního ruchu a nebo pro bydlení místních občanů. Garantovali bychom tím alespoň zachování nějakého zázemí pro cestující z vlaků.“ To potvrdil i Miroslav Klas. Podle něj lze využít budovy jako Informační centra, půjčovny jízdních kol, kulturní centra, místní občerstvovny pro turisty nebo originální penzióny. „V okolí Jindřichova Hradce několik takových penziónů z nádražních budov již existuje. Mají ohromný úspěch, místa v nich jsou zarezervována i několik měsíců dopředu,“ upozornil Klas.

Starosta města Bezdružice a předseda Mikroregionu Konstantinolázeňsko Jan Soulek se již informoval o možnostech financovat úpravy okolí stanic. „ Navržené úpravy vyjdou řádově na několik miliónů korun, o většinu finančních prostředků proto musíme zažádat některý z existujících státních či evropských fondů,“ uvedl Soulek.