„V některých obcích jsou umístěny po levé straně ve směru jízdy. To podle mého názoru není příliš bezpečné,“ tvrdí Jaroslav Vrba z Tachova. Poukazuje tak na skutečnost, že radar na levém kraji vozovky odvádí pozornost od řízení vozidla. „Když se dívám nalevo, nemohu se dostatečně věnovat tomu, co se děje přede mnou,“ míní třiačtyřicetiletý řidič.

S tímto názorem souhlasí Dana Kubíková ze Stříbra. „Při řízení nelze dělat dvě věci najednou. Sledovat poskakující čísla mimo čelní pohled anebo vozovku? A na radar bych přece také měla koukat. Vždyť údaje o rychlosti jsou přece především informací pro mne,“ říká.
Celkový názor na rychlostní radary je ale u řidičů kladný. „Mají stimulující efekt, alespoň na mne. Automaticky šlápnu na brzdu, a to i v případě, když jedu předepsanou rychlostí,“ řekl Jaroslav Vrba.

Radary mají pouze preventivní charakter. Na základě jejich údajů nelze řidiče, kteří rychlost v obci překročí, nijak trestat. „Obce si zpracovávají statistiky, které vyhodnocují. Pokud zjistí, že v daných úsecích dochází k častému překračování povolené rychlosti, oznámí nám to. My se pak na daný úsek zaměříme,“ uvedl před časem mluvčí tachovských policistů Václav Blahník.

K vyšší bezpečnosti chodců slouží v obcích zpomalovací retardery. Také tato zařízení se stávají v tachovském regionu stále více a více populárnější.
O jejich instalaci bylo rozhodnuto i v Halži. „A to v blízkosti základní školy, kde si někteří řidiči silnici pletou se závodní dráhou,“ řekl starosta obce František Čurka.

Ke zpomalení řidičů ale neslouží pouze retardery. Obce staví také okrasné ostrůvky. „Ty jsou podle mne daleko lepší. Za prvé to dobře vypadá a za druhé si na nich nevymlátím tlumiče,“ směje se David Čerňa z Tachova.

Dalším faktorem ovlivňující bezpečnost účastníků silničního provozu je moderní optické zužování silnic, které řidiče nutí ke zpomalení jízdy.