Jsou to tedy například místa, kde by se dalo předjíždět, ale zakazuje vám to Podélná čára souvislá a naopak tam kde se nedá předjíždět je Podélná čára přerušovaná. Problém se ale netýká jen starých silnic. Řidiči nevěřícně kroutí hlavami i nad těmi novými.

Nás tak samotní šoféři upozornili na nový obchvat silnice I/21 u Kočova „Před horizontem, směrem na Planou je normální přerušovaná čára,“ říká profesionální řidič Jaroslav Velík. „V tom směru, za ten horizont samozřejmě není vůbec vidět. Ale naštěstí je silnice dostatečně široká, takže když začne někdo předjíždět, tři auta se vedle sebe pohodlně vejdou,“ popisuje běžnou rutinu.

„Nelogický je tento druh značení i na spojnici mezi Borem a dálnicí D5,“ poukazuje řidič na další nepochopitelně značený úsek. „Vyjedete do zatáčky, která není vůbec přehledná, navíc je úzká a vynáší. Je tam přerušovaná čára, žádná plná,“ rozčiluje se.

Všeobecně o dopravním značení rozhodují úřady. V případně silnic prvních tříd jsou to krajské, v případě druhých a třetích tříd to jsou místně příslušné silniční správní úřady. V případě, že se staví nová komunikace, vychází vodorovné značení už z projektu. „Navrhuje je tedy rovnou projektant,“ podotýká Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Poté věc ještě projedná se správcem komunikace a příslušnými úřady.

„I projektant ale musí pochopitelně vycházet ze zákonem daných norem a technických podmínek,“ doplňuje mluvčí.

K věci se pak vyjadřuje i policie. „My dáváme písemné vyjádření, které ale není pro silniční správní úřad závazné,“ vysvětluje Hana Jehlíková, mluvčí Krajského ředitelství policie v Plzni. Mimochodem, policie se vyjadřuje i k existujícím úsekům, na kterých se značení mění. Pokud tedy policie zastává názor, že dané dopravní značení je chybné či nedostatečné, může ve svém písemném vyjádření upozornit příslušné orgány. „Ty pak mohou ještě zvážit změnu či úpravu dopravního značení,“ vysvětluje dále mluvčí.

Podle policistů by měl být hlavním a tedy rozhodujícím kritériem při tvorbě vodorovného značení rozhled na protijedoucí automobil. „Výhled“ do zatáčky se pak počítá podle určitého vzorce.

Jak jsme ale řekli, ač se úředníci nemusí policejním posudkem řídit, obvykle jej plně respektují.

Na značení lze upozornit

V případě, že se řidičům nelíbí jakékoliv dopravní značení, mohou přijít na příslušný úřad a jejich silniční odbor (I. třída – kraj, II. a III. – obce s rozšířenou působností)a upozornit na problém. „Podnět k úpravě vodorovného i svislého dopravního značení může dát skutečně každý,“ ubezpečuje mluvčí Krajského ředitelství police v Plzni Hana Jehlíková. O značkách na místních komunikacích rozhodují jednotlivé obecní nebo městské úřady.

I ty se však musí řídit normami. Obvykle si ale nechávají udělat posudek od policie.

Nepředjíždět na plné

Co se stane, když vás policejní hlídka lapí ve chvíli, kdy jste předjížděli na plné? Je nutné nejprve říci, že značka Podélná čára souvislá obecně nezakazuje řidičům předjíždět, ale pouze tuto čáru přejíždět nebo nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo silnici. „Pokud řidič předjíždí jiný vůz v místě plné čáry, kterou přejel nebo nákladem přesáhl a v místě není osazena příslušná zákazová dopravní značka, pak může dostat blokovou pokutu až dva tisíce korun. Ve správním řízení je pak sankce od patnácti set do dvou a půl tisíce korun,“ varuje Hana Jehlíková z Krajského ředitelství policie v Plzni s tím, že za tento přestupek se řidiči neodečte žádný bod. Ještě ale existuje druhá možnost. Ta se neřeší na místě bločkem, ale rovnou ve správním řízení. Tento případ se řeší, když řidič předjíždí v úsecích, kde je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno. „Tam pak hrozí pokuta pět až deseti tisíc korun a současně zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Navíc se řidiči přičte sedm bodů,“ vypočítává Jehlíková.

Hrají roli i při dopravní nehodě

Při šetření každé nehody se vždy zjišťují všechny okolnosti důležité pro posouzení míry zavinění. „Tedy nejen porušení některého z ustanovení zákona, ale i nerespektování některého z dopravních značení, které má souvislost se samotným zaviněním nehody. Ostatní porušení zjištěná při šetření nehody, které ale s nehodou nesouvisí jsou řešena v souladu se zákonem,“ vysvětluje problematiku Hana Jehlíková, tisková mluvčí Krajského ředitelství policie v Plzni.

Kdo provádí kontrolu značení?

Kontrolu dopravního značení provádí správce příslušné komunikace. Samozřejmě, že pokud správce provádí kontrolu jím určených komunikací, může k tomu pozvat i komunikačního inženýra. Když policisté v rámci standardního výkonu služby zjistí nějakou závadu, oznámí ji komunikačnímu inženýrovi (územního odboru, v němž se závadové vodorovné dopravní značení nachází). Ten závadu vyhodnotí a projedná ji s příslušným správcem komunikace.