Vysoká dynamika výstavby dopravní infrastruktury, rychlejší a kvalitnější vozový park a zvýšení rychlostních limitů v roce 1997 mimoobec. To jsou podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfréra Brunclíka hlavní důvody rychlejší silniční dopravy v zemi. Rychlejší výstavba významně pomůže k lepší mobilitě celé veřejnosti. „Lidé budou mít možnost cestovat za prací na mnohem vzdálenější místa, aniž by je to stálo velké množství času.

To má efekt nejen na rostoucí ekonomiku, ale především na snižování nezaměstnanosti v jednotlivých regionech,“ říká Brunclík. Ještě v roce 1990 mohl řidič při cestě na německé hranice využít pouze 28 kilometrů dálnice maximálně do Berouna. „V roce 1997 bylo v provozu již 130 kilometrů, od roku 2006 lze pohodlně cestovat po dálnici až na hranice do Rozvadova přímo z Prahy. Úspora na této trase dosáhla v rozmezí let 1990 a 2007 celých 37 minut,“ porovnává Brunclík. Od roku 1990 se jízdní doby na hlavních tazích v České republice zkrátily o dvě hodiny, v roce 2010 to bude dokonce přes tři hodiny.

Zatímco v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, o sedmnáct let později, tedy v letošním roce, ujede stejnou vzdálenost za 2 hodiny a 51 minut. „Největší úsporu času od roku 1990 získal řidič na trase mezi Prahou a Ostravou (52 minut), kde byly otevřeny nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. V současné době finišuje výstavba dálnice D47 a proto v roce 2009 dosáhne úspora času rekordních 73 minut,“ popisuje ředitel ŘSD. O více jak půl hodinu rychleji se cestuje mezi Prahou a Rozvadovem na bavorské hranice (směr Norimberk či Mnichov) díky již zcela dokončené dálnici D5.

Stejný případ je cestování na saské hranice (směr Drážďany či Berlín), kdy v roce 1990 se ještě nedalo využít dálnice. Díky novému tahu D8 nyní řidič uspoří téměř 20 minut, po konečném dokončení v roce 2010 to bude již přes půl hodiny. „Výrazného posunu v roce 2010 se řidiči dočkají také na dálnici D3, kde bude možné získat k dobru téměř půl hodiny ve srovnání s rokem 1990. Po úplném dokončení tahu D3 bude úspora času na cestě do Českých Budějovic dokonce 40 minut,“ slibuje Brunclík.