Deset let protíná Tachovsko dálnice D5. Motoristé, kteří pendlují mezi Tachovem a Stříbrem, dvěma největšími městy okresu, si tak mohou vybrat – jet po dálnici, nebo po „staré“ silnici. Tachovský deník vyzkoušel, která z cest je rychlejší a výhodnější. „Když jedu do Tachova, tak raději po staré silnici. Časově to není tak velká ztráta a navíc patřím k řidičům, kteří nemají rádi příliš rychlou jízdu,“ řekla nám Martina Sihelská ze Stříbra.

Cesta do Tachova jí trvá obvykle něco přes půl hodiny. My jsme se na redakční test vydali včera dopoledne, v době, kdy ranní špička skončila a do odpolední bylo ještě daleko. Autor tohoto článku jel redakčním automobilem po „staré“ silnici, tedy z Tachova přes Novou Hospodu, Holostřevy a Benešovice do Stříbra. kolega Antonín Hříbal sjel se svým vozem v Nové Hospodě na dálnici, kterou opustil v Benešovicích.

„Najel jsem necelých 32 kilometrů a cesta trvala 26 minut,“ řekl v cíli. Ten byl ve Stříbře na parkovišti u kina. Redakční vůz najel po staré silnici o půl kilometru méně a cesta byla o dvě minuty pomalejší. Podmínkou, kterou jsme při testu dodržovali, bylo striktní dodržování předepsané rychlosti v obcích, na silnici i na dálnici. Rozdíl tedy činil, ve stejnou dobu a za stejných povětrnostních i dopravních podmínek pro obě vozidla, pouhé dvě minuty. Také ve vzdálenosti je po staré silnici či po dálnici minimální rozdíl. O něco déle než osobními auty trvá cesta z Tachova do Stříbra veřejnou dopravou.

Vybrat si vlak, znamená jet z Tachova přes Planou, kde se musí přestoupit. Jedna cesta trvá podle jízdního řádu 51 minutu a stojí 64 koruny. Autobusů jezdí několik, nejvíce spojů mezi šestou a osmou hodinou ranní. Cesta trvá od 40 do 50 minut a jízdenka stojí 44 korun. „Nejvytíženější jsou ranní spoje kolem sedmé hodiny, kdy jezdí hlavně školáci. Autobusy bývají docela zaplněné,“ řekl nám dispečer ČSAD Stříbro Pavel Šála.

Odpoledne pak bývají vytížené spoje jedoucí kolem druhé a třetí hodiny. „My jezdíme výhradně po staré silnici, dálnici nepoužíváme. Je totiž třeba zajistit obslužnost vesnic na trase,“ dodal Šála.

Kde si dát na silnici pozor

Pouhé dvě minuty byl rozdíl v trvání cesty osobními automobily do Stříbra. Jak se nám podařilo zjistit při včerejším redakčním testu (strana 1), cesta z Tachova přes Novou Hospodu, Holostřevy a Benešovice trvala 28 minut, zatímco cesta, při které jsme využili dálničního úseku mezi Novou Hospodou a Benešovicemi, byla o dvě minuty rychlejší. Podle lidí, kteří mají zkušenosti v oboru dopravy, patří obě dopravní tepny spojující dvě největší města Tachovska k těm bezpečnějším.

„K nejproblematičtějším místům původní hlavní silnice asi patří křižovatka na Kadrnožce, nehody se občas stávaly také na železničním přejezdu u Holostřev. Nebezpečnější je možná úsek silnice od Kadrnožky do Boru,“ řekl nám bývalý šéf tachovského dopravního inspektorátu a současný starosta Boru Petr Kovařík. Redakční test jsme absolvovali včera dopoledne. V 9.30 hodin jsme vyjeli z Tachova, před desátou jsme zaparkovali u stříbrského kina. Podmínky byly ideální – polojasno, beze srážek, suché silnice, jen v některých lesních úsecích byla silnice místy mokrá. Bylo po ranní špičce, a tak byl provoz plynulý. Tím test umožňoval dodržovat a využívat maximální povolené rychlosti v obcích, na silnici i na dálnici.

„Ne každý však pravidla dodržuje. Na dálnici jsem udržoval rychlost 130 kilometrů a předjelo mne několik aut,“ uvedl druhý protagonista testu Antonín Hříbal. Problematický na trase podle něj je lesní úsek mezi Benešovicemi a Stříbrem, kde může vběhnout do cesty zvěř. Nepříjemné jsou také vyjeté koleje od nákladních aut ve stoupání do Stříbra.

Další místo, kde by si řidiči měli dávat pozor, je Nová Hospoda. Těsně za křižovatkou na Planou, před autobusovými zastávkami, byla nedávno instalována dopravní značka upozorňující na to, že řidič projíždí obcí.