Trend příliš nezměnila ani novela silničního zákona, která považuje řízení v opilosti za trestný čin. Teď se v Česku začalo diskutovat, zda zrušit nulovou toleranci alkoholu. „Absolutně s tím nesouhlasím, v našich podmínkách by se to jen zneužívalo,“ říká bývalý vedoucí dopravního inspektorátu v Tachově Václav Blahník. Proč je skeptický, vysvětlil na jednom z posledních případů, kdy se policie setkala s opilým šoférem. „O víkendu zastavila hlídka 55letého řidiče Renaultu kousek za Černošínem. Byl to vysokoškolsky vzdělaný člověk. Při jízdě po rovném dlouhém úseku vlivem opilosti havaroval. Neodmítl fouknout do detekční trubičky, avšak mařil vyšetřování tím, že odmítl povinný odběr krve a moči,“ popsal Blahník.

Podle policisty by si takoví řidiči povolenou hranici alkoholu sami posouvali. „Povolíme jedno pivo, a každý si dá tři. Je to krok špatným směrem,“ trvá na svém. V Německu mají řídiči povoleno 0,5 promile. Limit 0,8 platí v Irsku, na Kypru se smí řídit dokonce s 0,9 promile. „V západní Evropě ale vědí, co je demokracie, vědí, že je to dobrovolné dodržování zákonů, nikoliv anarchie. U nás se k tomu řidiči musejí teprve vychovat,“ poznamenal Blahník