VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chřipky a angíny si léčíme za volantem, říkají řidiči

Tachovsko – Dobrodružný život, mnoho zážitků z návštěvy cizích zemí, náhodné známosti, velké peníze – taková je možná představa o životě řidiče kamionu. O tom, jaká je skutečnost, jsme hovořili se dvěma z nich.

21.3.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Rozhovor to byl otevřený, proto i když jsou nám jejich jména známa, ponechejme oběma právo na anonymitu. Říkejme jim Adam a Bedřich.

„Něco velkého jsem chtěl řídit od malička, byl to takový můj klukovský sen. Tenkrát jsem si představoval spíš autobus. Ale kamion je taky dobrý,“ svěřil se Adam. „Tahle práce pro vás musí být koníčkem, musíte k ní mít vztah, jinak byste ji nemohl dělat,“ doplnil kolega Bedřich.

Oba řidiči středních let se ale shodují v jednom – bývalo to lepší. „Byly doby, kdy jsme vydělávali slušné peníze, kdy třeba manželky mohly zůstat doma s dětmi. To je minulostí, i když ve fabrice bychom měli rozhodně podstatně míň,“ řekl Adam. Základní plat je nízký, shodují se oba řidiči. Tvoří ale jen polovinu skutečného příjmu. Tou druhou jsou diety. Když se dají obě části dohromady, tvoří slušný příjem. Nesmí je ovšem utratit za to, nač jsou určeny. Jídlo si proto vozí z domova. Taky nesmí kamionář onemocnět, protože v tu ránu je po dietách. „Chřipky, angíny, méně závažné nemoci běžně přecházíme a léčíme si je za volantem, jinak bychom rodiny neuživili,“ posteskl si Adam. Dokonce si prý ani nechtějí vybírat dovolené .

„Proplácení diet je pro naše zaměstnavatele výhodnější. Při cestě po západní Evropě máme brát, myslím, 45 Euro na den. Ve skutečnosti dostaneme jen část, asi 70 procent z toho, nač máme nárok,“ řekl Bedřich. Zbytek prý dává zaměstnavatel do takzvaného fondu a financuje z něj nejrůznější opravy vozidel.

Zeptali jsme se, co je pravdy na tom, že je zaměstnavatelé nutí jezdit i přes stanovený časový limit. „ Víme, že to tak někde je, ale u našeho autodopravce ne,“ řekl Adam. „Může se ale občas stát, že jedeme s přetíženým vozem, ale není to pravidlem. Co nám naloží, to vezeme a nemáme možnost zkontrolovat váhu.“ Dřív kamiony vážili celníci, od doby, kdy platí Schengenská dohoda a hranice mezi státy EU jsou volně průjezdně, je na našich dálnicích a silnicích více přetížených kamionů.

Řidič se na cesty po světě vydává ve voze sám. „Závozníci už nejezdí dlouho, to by se autodopravcům nevyplatilo a pro život ve dvou je kamion malý,“ říkají svorně oba kamionáři. „Obvykle vyjíždím na třídenní štreku po Evropě, když se vrátím, udělám ještě něco krátkého a mívám víkendy volné. Ale někdy jedu na celý týden i víc. Jsou firmy, kde řidiči vyjíždějí dokonce na několikatýdenní cesty,“ popsal Adam. “Denně najedu šest až sedm set kilometrů, na měsíc dvanáct tisíc, ročně 120 až 130 tisíc kilometrů,“ doplnil kolega. Auto je uzpůsobeno k delšímu pobytu. „Máme tam celkem pohodlné lůžko, vozíme satelit, televizi.,“ vyjmenoval Bedřich. „Snažíme se nezanedbávat hygienu, vodu na mytí si vozíme v kanystru. Ale to víte, v zimě to není žádná sláva.“ Na některých parkovištích lze využívat sprchy, za tu se však musí platit. Velkým problémem prý je najít na parkovištích místo k zaparkování a následnému přenocování. Po páté, šesté večer bývá vše plné. „Konkrétně v Česku je to rok od roku horší. Jsme tranzitním státem, naším územím projíždí stále víc kamionů, nová parkoviště se ale nestaví,“ vysvětlil Bedřich. Také na stavu vozovek se dá poznat, jakým státem právě projíždíte. V Česku a východních státech je to každým rokem horší.

Zeptali jsme se i na choulostivou otázku. Jak je to s „lehkými“ děvčaty, která nabízejí na parkovištích své služby? „Vymizely. Zejména ve státech bývalého východního bloku to bývalo běžné. Teď už jsem se dlouho nesetkal s tím, že by některá klepala na kabinu kamionu,“ řekl Adam.

Stává se, že řidič musí zaplatit pokutu. „Když je to naší blbostí, platíme ze své kapsy,“ přidal informaci Adam.

Řidiči se pozvolna stávají nedostatkovým zbožím. Proč se tak děje, když zajímavý život na kolech by jistě vyhovoval mnoha dobrodružným povahám. „Stát se dneska šoférem velkého kamionu je otázkou peněz. Já kdysi dělal řidičák za šest stovek. Dneska stojí papíry od třiceti tisíc výš. Následuje 180 hodin školení, a to je dalších minimálně třicet tisíc. Který mladý člověk si to v době, kdy zakládá rodinu, Může dovolit?“ řekl Adam.

Adam i Bedřich už dělají řidiče kamionu pěknou řádku let. A pořád je tahle práce baví, mají ji rádi. „Vidíme kus světa a to je zážitek sám o sobě. Navíc, my kamionáři jsme jedna velká rodina. Máme mezi sebou dobré vztahy a vůbec nezáleží na tom, odkud jste. Pomáháme si, jeden druhého nenecháme ve štychu,“ vyznal se Adam. Za výhodu považují i možnost, vzít s sebou na cesty se souhlasem zaměstnavatele i člena rodiny. Zejména když jedou o prázdninách na cesty do jižních zemí, mohou tak za dobrodružstvím vyvézt i své potomky nebo manželky.

Z popisovaného vyplývá, že si kamionáři při svých cestách neužijí moc legrace. Ale i ta se občas vyskytne. „Hlavně, když musíme někde víkendovat, tedy stát na parkovišti přes víkendové zákazy jízdy. To pak všichni vyndají židličky, stolečky a na ně postaví nejen dobré jídlo, ale taky pití. A to bývá fakt hodně veselo,“ přiznali řidiči.

Autor: Marie Podzimková

21.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Uzavírka Bělojarské ulice bude pouze částečná

Ilustrační foto.

Naši prvňáci už ve středu v Tachovském deníku, představíme ZŠ Mánesova

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

FOTO: Rybník Regent u Chodové Plané na Tachovsku se připravuje na výlov

Chodová Planá - Hladina vody pomalu klesá a ryby se stahují k požeráku, kde je ještě hloubka. 

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Draci se vznášeli nad Borem

LOUČKA ZA VĚŽÁKEM V BORU PŘILÁKALA DESÍTKY DĚTÍ, kteří přišly ukázat své umění udržet létajícího draka co nejdelší dobu ve vzduchu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení