S přicházejícím podzimem a s ubývajícím světlem se objevují u lidí podzimní deprese. Smutek na duši nejlépe vyléčí procházka v přírodě či posezení s přáteli. „Podzimní deprese obvykle nemívám, i když na mne letos jedna padla z důvodu mého studia v jiném městě, kde se cítím osamocena,“ uvedla Kateřina Machová z Halže. „Spíš se mi ale stává, že mám špatnou náladu kvůli sychravému počasí, kterou léčím dobrým jídlem, domácí pohodou a svým přítelem,“ dodala studentka.

Podle odborníků je nejlepším ´lékem´ na chmurné představy dostatečný pohyb a rozveselení mysli. „Důležité je do každodenního programu zapojit aktivní činnost. Někomu postačí posezení s přáteli u sklenky či četba, jiní musí vyrazit na kolo, nebo za sportem,“ uvedla psycholožka Terezie Nováková. „U podzimních depresí hraje svou roli úbytek světla. Dny se krátí a slunečního svitu už není tolik jako v létě. Je dobré využít procházek v přírodě a načerpat energii,“ dodala.

„Okolo nás je patrné, jak v přírodě vše zpomaluje své tempo a v lidech to vyvolává nostalgii a tento proces uhodí na naší smutnou strunu,“ konstatovala plzeňská psycholožka Dagmar Steinhäuselová. „V tuto chvíli je dobré se zastavit, rozhlédnout se kolem sebe a zaměřit se na naše sny a přání, které jsme si ještě nestihli vyplnit. Není na škodu se také obrátit na odborníka,“ dodala psycholožka. „Každopádně doporučuji pobývat v přírodě a vychutnávat si sluníčko, které na deprese příznivě působí,“ řekla na závěr Steinhäuselová.

Nejznámějším příznakem, který deprese doprovází, je ranní nespavost, pesimismus, náladovost a rozmrzelost. Lidé s depresí se probouzejí nad ránem a poté už neusnou. Nemá cenu nutit depresivního jedince do jakékoli aktivity, protože k ní nemá síly, je zapotřepí trpělivost. Jeho neschopnost se bavit mu pouze potvrdí, že je „neschopný. Lehké deprese odezní vetšinou samy.