„Cílem setkání bylo upravit okolí turistické naučné stezky u železničního mostu přes Hadovku. Především se vyřezávaly okolní náletové křoviny, aby půvab této 110 let staré stavby opět vynikl,” informoval ve čtvrtek železniční historik Miroslav Klas. „Na místo se sjeli jak místní železničáři, ale i brigádníci z Plzně a Prahy. I když počasí nebylo příliš vlídné, dobrá nálada a výtečný trampský guláš dával brigádníkům dostatek síly pro likvidaci úporné vegetace,” doplnil.

V letošním roce se podle Klase jednalo o poslední brigádu na trati Bezdružice – Pňovany. „Při těch předchozích se podařilo zvelebit zanedbaná okolí stanic Trpísty a Bezdružice. V příštím roce se plánují další brigády, a to především na stanici Bezdružice, kde bychom chtěli dokončit muzeum dráhy,” uvedl dále historik.

Jednoobloukový most přes říčku Hadovku, kolem kterého dobrovolníci před několika dny vysekali náletové křoviny, je dobře dochovanou historickou památkou a ukázkou práce kamenických mistrů z Itálie a Švýcarska, kteří se na budování tratě podíleli. „Bez větší opravy slouží už více než 110 let a vyhovuje dvojnásobně vyšším rychlostem a těžším vlakům než v dobách svého vzniku. Zasloužil by si větší opravu, která by však měla respektovat jeho historickou cennost a půvab,” uvedl Klas.

Dopravní stavba nabízí také jednu zajímavost přímo u paty mostu. „Jedná se o vodní jímku pro napájení parních lokomotiv. Z ní vede na násep k trati potřebné potrubí. Naposledy zde lokomotivy čerpaly vodu ještě v roce 1969. Bližší informace o mostu a vodním zařízení najdou zájemci na informační tabuli, odpočinek může poskytnout altánek u nedaleké Studánky lásky. Kolem prochází turistická naučná stezka Ke Studánce lásky,” doplnil.