Město chce pro novou galerii využít jednu ze dvou garáží, které se v objektu bývalé hasičské základny nacházejí. „Hlavním důvodem plánovaného vzniku galerie je, že Stříbro takové kulturní zařízení zatím nemá. Například stříbrští fotografové momentálně vystavují v knihovně, kde jsou omezeni prostorem. Jako galerie funguje také část muzea," vysvětlil Deníku starosta Stříbra Karel Lukeš.
Prostor bývalé hasičárny je po přestěhování hasičů delší dobu opuštěný. „A tak jsme se rozhodli, že by to mohlo být správné místo pro galerii. Objekt chceme koncipovat tak, že jej ponecháme v industriálním stylu, vyměněny budou maximálně dveře, jelikož se svým vzhledem na náměstí moc nehodí. Ovšem toto rozhodnutí musí podpořit památkový ústav," dodal starosta. Objekt se totiž nachází na náměstí a tím v památkové zóně.
Prvotně bude galerie určena pro místní umělce, aby mohli svoje výstavy uspořádat podle svých představ. „Pokud by byl o galerii zájem, mohli by se u nás objevit i umělci zvučnějších jmen," dodal Lukeš.
Využití výrobních, technických, průmyslových a podobných objektů pro kulturní účely je celoevropským trendem. Podobný příklad jako ve Stříbře najdeme i v Tachově. Garáž číslo 3 v areálu bývalých plynáren se na nějakou dobu proměnila na klub Garáž Trojka.
Klub za těžkými ocelovými garážovými vraty se během krátké doby stal mezi tachovskou mládeží velmi oblíbeným. Uskutečnily se zde desítky hudebních produkcí nejen místních kapel.
Historie garážového klubu se ale brzy uzavře, provozovatelé se jej rozhodli uzavřít. Jako příčinu uvádějí především časovou náročnost provozu, neboť mají další aktivity, zaměstnání a rodiny. Poslední rozloučení s klubem se koná příští týden v sobotu.
Podobný osud měl rockový klub ve Stříbře, svého času jediný v okrese, který vznikl v jednom z bývalých armádních objektů v areálu kasáren. Jedním z důvodů jeho nedávného uzavření byla plánovaná demolice objektu.
Kulturně společenské centrum nahradilo areál bývalé Rybeny v Tachově. V tomto případě se ale nejedná o využití bývalého průmyslového objektu, ale pozemku. Objekty, v nichž se plnily rybí konzervy, byly po zrušení podniku zbourány a na jejich místě vyrostlo centrum komunitních aktivit.
K zajímavým místům, kam se chodilo dříve do práce a dnes spíše za kulturou, patří také hornické památky na Tachovsku. V Plané se ze šachty na hornické muzeum změnila štola pod starým městem, ve Stříbře si zase horníci na muzeum a skanzen upravili štolu na okraji města u řeky Mže.
Také zemědělské objekty na Tachovsku se v některých případech změnily na kulturně společenské.
Rekonstrukcí bývalé sýpky vzniklo v Halži Vesnické muzeum s rozsáhlými sbírkami především selských a zemědělských strojů, nářadí a náčiní. Zemědělský areál v Alfrédově u Kostelce se rozsáhlou a citlivou rekonstrukcí stal luxusním wellness centrem.
Najdeme i opačné případy, kdy se kulturní objekty staly technickými – například bývalé armádní posádkové kino v Tachově se změnilo v prodejnu vodoinstalačního materiálu. Také některé objekty na vesnicích se změnily ve výrobní dílny – například bývalý kulturní sál v Záchlumí.
Jindřich Sýkora