Kromě několika desítek lidí z řad veřejnosti byli přítomni zástupci různých úřadů, institucí a několik starostů a starostek.
Region Dunaj Vltava
V první části večera odpovídal hejtman na otázky zaslané čtenáři Tachovského deníku. Hned první otázka obecenstvo rozesmála, když se tazatel konstatoval, že hejtman a další regionální politici vypadají dobře a ptal se, jestli je to členstvím v ČSSD.
Další otázka se týkala chystaného mezimetropolitního regionu Dunaj – Vltava. „Vznik tohoto regionu je důležitý, protože se týká zhruba šesti milionů lidí žijících mezi metropolemi Prahou a Mnichovem a umožňuje bližší přístup k dotacím,“ vyjádřil se Chovanec. „Chceme být součástí tohoto Euroregionu, abychom lépe obhájili své zájmy oproti větším regionům a rozhodně by tento region měl být významným hráčem v čerpání dotací z fondů EU. Revitalizace oblasti Železné opony je důležitá, tak aby příhraničí opět začalo žít. Musí sem postupně přitéct evropské peníze, aby zde došlo k obnově cestovního ruchu, gastronomie, kultury, pracovních příležitostí a dalších oblastí,“ uvedl hejtman.
Vznik regionu je ve fázích příprav. Podle informací z Krajského úřadu Plzeňského kraje zatím vznikne jako uskupení bez právní subjektivity. Region se bude rozkládat na ploše přes 60 tisíc km2 na území tří států. K této otázce se vyjádřil také radní Ivo Grüner. „Pozitivní je, že s námi chtějí spolupracovat sousedé z Bavorska. Právě spojenectví se zahraničními sousedy přinese řadu výhod. Pro nás představuje metropolitní region nevídané možnosti v čerpání financí i nad rámec rozpočtu. A představuje další možnosti, ať už je to rozvoj v oblasti dopravní infrastruktury, či otevření pracovního trhu,“ připomněl náměstek hejtmana Grüner.
Zdravotnictví
Diskutovaným problémem na pondělním setkání s občany byl chystaný krok VZP na omezení počtu lůžek v nemocnicích. Ten se týká přímo pacientů z Tachovska, neboť je ohrožena existence některých oddělení v nemocnici ve Stodu, která je pro obyvatele okresu spádovou nemocnicí. „Krok VZP se bohužel chystá nemocnic ve Stodě a v Rokycanech. Ohrožena jsou zejména porodnická oddělení, i když v obou nemocnicích jsou výsledky těchto oddělení kvalitní. Pokud pojišťovna nebude chtít, jak má v úmyslu péči těchto oddělení znovu nasmlouvat, je na kraji, aby vyzval občany, zda u této pojišťovny zůstanou. Více zatím kraj dělat nemůže,“ posteskl si krajský hejtman s tím, že kraj bude dělat vše pro to, aby ohrožená oddělení v obou nemocnicích byla zachráněna.
K problematice se rovněž vyjádřil radní Plzeňského kraje pro oblast zdravotnictví Václav Šimánek. „Argumenty ministerstva zdravotnictví nejsou opodstatněné. Úspory rušení oddělení nepřinese. O dostupnosti tady snad ani nemusím mluvit, víme, že pět rodiček z Tachovska přivedlo děti na svět cestou do nemocnice na dálnici. Zřídili jsme pracovní skupinu, která má navrhnout řešení. Zrušením jakéhokoli oddělení v Rokycanech nebo ve Stodě by byla ohrožena existence celé nemocnice. Jsou totiž čtyřoborové a zánik každého z oborů by se negativně promítl do hospodaření nemocnic i do rozsahu péče zbylých odborností,“ konstatoval Šimánek. Jednou z myšlenek, jak situaci vyřešit, je podle něj omezení počtu lůžek ve všech krajských nemocnicích. „Celkově by se ušetřilo 123 lůžek, což je ministerstvem požadovaných patnáct procent a protože by to bylo na několika odděleních několika nemocnic, péči by to neohrozilo. S tímto návrhem předstupujeme před pojišťovny a teď čekáme, jak se k tomu pojišťovny postaví,“ doplnil a zdůraznil, že kraj potřebuje uchovat především lůžka akutní péče.
Dopravní obslužnost
Jeden z dotazů se týkal nedávno zrušeného přímého autobusového spoje z Tachova do Prahy. Tazatelé uvedli, že spoj jezdil ve velmi výhodnou dobu a byl údajně slušně obsazený. Přesto byl zrušen. „Přímá linka do Prahy, to byl podnikatelský záměr ČSAD. To uvedlo, že využívaný příliš nebyl, v průměru jím jezdilo osm lidí a proto jej zrušilo. Městu Tachov bylo nabídnuto, aby doplácelo 160 tisíc korun, aby mohl být spoj zachován,“ vyjádřil se k dotazu při besedě starosta Tachova Ladislav Macák.
Dopravní obslužnosti se týkal také dotaz na možné zavedení autobusové dopravy prodloužením linky z Branky do Bärnau, případně dále na Tirschenreuth. „Z české strany jsme na to připraveni, ale problém je v německé legislativě. Německo má v této oblasti trochu složitější legislativu, ale všeobecně se tato myšlenka podporuje. Pokud bude vůle na straně sousedů, náš kraj je na to připraven,“ odpověděl radní Grüner.
Slabý okres
Poslanec Parlamentu ČR Václav Votava, který se diskusního večera rovněž zúčastnil, upozornil na to, že Tachovsko je stále mezi hospodářsky slabými okresy. „Ministerstvo místního rozvoje zřídilo program podpory těchto okresů. Já jsem se nedávno dozvěděl, že tento program ale nefunguje. Přes sliby ministrů zatím otevřen nebyl a budu u ministra interpelovat, aby se tak stalo,“ uvedl.
Hejtman Milan Chovanec slíbil, že se na Tachovsko pokusí přilákat ministra průmyslu Martina Kubu. „Budeme s ním jednat a pozveme ho na Tachovsko, aby poznal, co je to hospodářsky slabý okres. Když se budou rozdělovat prostředky z dotací, tak Tachovsko si je plně zaslouží,“ podotkl hejtman.
Na diskusním večeru se dále mimo jiné hovořilo o rozpočtovém určení daní, krajský radní Jiří Struček informoval o zachování dostupnosti vzdělání a připravované reformě školství.