VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Horníci zopakovali stoletou událost

STŘÍBRO - Po vzoru svých předchůdců se nechali vyfotit s představiteli města

15.7.2007
SDÍLEJ:

Členové hornického spolku ze Stříbra se po vzoru svých předchůdců nechali vyfotografovat s vedením města před stříbrskou radnicí. Inspirací byla fotografie z roku 1907, která byla nalezena v archivech.Foto: ARCHIV Karla Neubergera

Na svátek sv. Prokopa, 4. července 2007, se to na stříbrském náměstí hemžilo hornickými uniformami. Přesně před 100 lety byla pořízena fotografie stříbrských horníků se starostou města a radními města Stříbra před uzavřením dolů. Tato fotografie byla nalezena v archívech a proto se členové hornického spolku rozhodli přesně na den tento akt opakovat s tím, že dnešnímu hornickému spolku se daří a šíří slávu Královského horního města Stříbra v celé naší vlasti. Setkání se zúčastnili starosta města Miroslav Nenutil, místostarosta Pavel Tóth, radní města Vladimír Souček, Petr Strankmüller a Petra Klimešová, poslanec Václav Votava a za báňský úřad Plzeň předseda s kolegy.

Také členové hornického spolku a v hojném počtu horníci, kteří ještě pamatují dobývání ve stříbsrkých dolech. Co této události v minulosti předcházelo. Skončila jedna velká éra stříbrského dolování, která trvala nejdéle, od roku 1750 do roku 1907. Během této pro město Stříbro velmi významné doby z pohledu hornictví, zde byl v roce 1801 založen Horní úřad a v roce 1804 Horní soud pro Plzeňský a Klatovský kraj. Díky probíhajícím napoleonským válkám, bohatosti místních ložisek a okupaci dalšího ložiska olověných rud ve Villachu Napoleonem, byly místní doly jediným zdrojem olova pro císařskou armádu. Do revíru bylo nasazeno kolem roku 1810 dalších 500 horníků.

V této éře dobývání byly zaraženy nejvýznamnější šachty. V roce 1696 jáma Brokárna (Göppelschacht), v roce 1774 jáma Langenzug (I.), v roce 1774 štola Dlouhý tah (Oberlangenzug), v roce 1781 jáma Frischglück (II.). Jáma Leo (III.) se své příležitosti dočkala teprve v roce 1924. V roce 1806 získali místní horníci právo nošení hornických uniforem a právo na hornický prapor s patronem sv. Prokopem. Na výrobu tohoto praporu darovala stříbsrkým horníkům finanční sumu sama císařovna Marie Luisa. Během této doby byly samozřejmě otevírány další jámy a štoly, stavěly se úpravny rud a byla postavena fabrika na lití broků. Také byl vybudován 200 metrů dlouhý kanál v Prokopské štole pro pohon vodních pump na jámě Brokárna, aby bylo možno těžit horizonty pod hladinou podzemní vody. Hornictví se postupně modernizovalo, objevily se např. první vrtačky Flootmann, pro odstřely se začal používat dynamit a také se používaly první parní stroje.

Na řece Mži byly vybudovány vodní elektrárny s příkonem několika desítek koňských sil, hlavně pro čerpání důlních vod na jamách. Takto bychom mohli pokračovat dále až do roku 1975, kdy byly stříbrské doly definitivně uzavřeny. V roce 2005 si Stříbro připomnělo velkou slávou 30 let od ukončení těžby. Město Stříbro podporuje snahy členů hornického spolku o oživení hornických tradic. Pod městem u řeky Mže vzniká hornický skanzen a rekonstruuje se štola Prokop. Začne se budovat důlní železnice a už byla zahájena výstavba strojovny u provozní budovy. V neděli 8. července se hornický spolek v plné síle zúčastnil setkání hornických spolků v německém Rosenbergu- Suzbachu. Hornický spolek srdečně zve již předem na slavnostní otevření provozní budovy spolku, které se bude ve Stříbře konat den památek, a to 8. září letošního roku.

15.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zástupci tachovského okresu sbírali důležité body

Děti ze Základní školy Hornická Tachov se učily běžkovat. Výlet jim zajistila partnerská škola z Plössbergu.

Děti se učily běžkovat v Silberhütte

Naši prvňáci ze ZŠ Svojšín

Tachovsko - Ve středu 24. ledna najdete v Tachovském deníku prvňáky ze  ZŠ Svojšín. Nezapomeňte si koupit noviny.

Hasiči zachraňovali tři lidi z průrvy u střelnice

Stříbro – K neobvyklému zásahu vyjížděli v sobotu večer hasiči i policisté do objektu střelnice ve Stříbře.

Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Deník zanalyzoval všechny smrtelné nehody, při nichž loni zemřelo 502 lidí. Nejčastější příčina? Řidiči jeli příliš rychle, nevěnovali se řízení či vjeli do protisměru.

Stromy padaly na auta i na domy

Planá - Na zaparkované auto spadl v neděli po poledni v Plané ve Smetanově ulici vzrostlý strom.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>