Mnohdy se jen stěží dokáží začlenit mezi své budoucí spolužáky, kamarády a udržet s nimi krok při výuce. A právě proto se zřizují přípravné ročníky. Jednu takovou třídu s třinácti dětmi navštívil Deník v Plané ve škole Na Valech.

Společné prostory třídy a družiny jsou jakoby předurčeny předškolnímu vzdělávání a denně se stávají místem, kde šestiletí chlapci a děvčata postupně nabývají nové znalosti, vědomosti i zručnost. Je páteční ráno a krátce před osmou hodinou. Učitelka Naďa Bulantová postupně vítá děti přicházející do školy. Ty si pak hrají na koberci. „Máme zde děti, které mají odklad školní docházky a také mohou naší třídu navštěvovat děti pětileté. Přípravná třída je pro tyto děti zdarma,“ uvádí učitelka v prvních minutách setkání. „Víte, jsou i maminky, které děti nedávaly do školky a tak jsou netknuté vzděláváním,“ pokračuje v popisu, pro koho je přípravka, jak se třídě říká, určena. Speciálním přístupem se také snaží u předškoláků napravovat vady řeči. Starost o děti nekončí ale jen ve třídě. Některé chodí ráno do družiny, pak jsou v přípravce a zase se do družiny vrátí.

Pomalu začíná hodina. Plynule, bez zvonění. Naďa Bulantová svolává děti do kroužku a připomínají si, co je dnes za den. „Preferuji výuku hrou. Nejsem žádný pedant a hlavně chci, aby se děti smály,“ vysvětluje a děti už stojí v kroužku. Pokračují společnou recitací básničky. „Co budete dělat zítra?“ ptá se učitelka. „Těším se na kamaráda, půjdeme ven,“ je jedna z dětských odpovědí a následují další. V kroužku se střídají básničky s poznáváním číslic od jedné do deseti.

Následuje určování barev. „Pan čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku, červenou.“ Verunka, Tomáš a Robin se rozeběhnou a dotýkají se červené barvy. Lukáš, Honzík a David poskočí na druhou stranu a barvu určí bez problémů. Dále poznávají předměty a zvířata z obrázků a tvoří věty. To je jen krátký výčet první vyučovací hodiny.

Pololetí je na dosah a i tyto děti se mohou těšit na vysvědčení. Poprvé ve svém životě. „Říkáme si Kočičí školička. Vysvědčení bude se slovním hodnocením,“ ukazuje Bulantová vysvědčení ve tvaru kočičky, které si děti v úterý odnesou domu. Po absolvování kočičí školičky děti umí poznávat barvy a geometrické tvary, převyprávět příběh, počítat. „Z manuálních činností pak umí kreslit, malovat, důležitá je také koordinace pohybů,“ doplňuje učitelka.

Do přípravky je zapsáno třináct dětí a vede je učitelka, která působí Na Valech od začátku své pedagogické praxe. Přes třicet let. „Jde nám o dobré začlenění dětí do kolektivu běžné základní školy,“ pokračuje v popisu důvodů, proč přípravka vznikla, a dodává: „Stát má totiž snahu zrušit veškeré takzvané zvláštní školy, a tyto děti potřebují zvláštní péči.“