Policie zahájila další dopravně–bezpečnostní akcí typu Kryštof. „Budme stát i tam, kde by nás šoféři nečekali. Zaměříme se na kontrolu rychlosti v obcích, na výbavu ve vozidlech, na správné předjíždění, a budeme kontrolovat dodržování správného chování všech účastníků silničního provozu“ informoval tiskový mluvčí tachovské policie Václav Blahník. Kontrola přichází v době, kdy se očekává největší frekvence dopravy, lidé totiž odjíždějí na prázdniny. Druhým důvodem je i uvolnění mravů na silnicích. „V poslední době vzrostl počet přestupků nad únosnou míru,“ přiznává Blahník.

Za vyvrcholení nekázně na silnicích může být považována i pondělní tragická dopravní nehoda u Černošína. Jedenatřicetiletý šofér tady ve 140 km/h naboural mimo silnici do stromu. Podle policie se právě nepřiměřená rychlost podílí na vzniku většiny dopravních nehod. Odborníci na dopravu spočítali, že schopnosti člověka limituje jeho reakční doba, pohybující se v rozmezí 0,37 s (hranice, kterou dosahují jen špičkoví závodníci) až 1,4 sekundy. Obvyklá hodnota reakční doby většiny řidičů je 1,0 sekunda. „Prvotní příčinou dopravních nehod, u nichž je za hlavní důvod označována nepřiměřená rychlost, je časová prodleva od spatření nebezpečí po schopnost na toto nebezpečí adekvátně reagovat,“ myslí si i Václav Blahník, který dlouhá léta šéfoval dopravnímu inspektorátu a byl svědkem bezpočtu nehod s fatálními následky.

Další častou skupinou nehod, kde hraje nepřiměřená rychlost významnou roli, jsou nehody s nedáním přednosti v jízdě. Podle policistů také dochází velmi často k výraznému překračování povolené rychlosti jízdy na hlavní komunikaci před křižovatkami, i tam, kde lze očekávat pohyb chodců či dětí. I když jsou současná moderní vozidla vybavena kromě bezpečnostních pásů i airbagy, jsou tyto prostředky pasivní bezpečnosti vozidel opravdu účinné jen do cca 100 km v hodině. Nad tuto hranici jejich schopnost absorbovat velkou kinetickou energii osádky vozidla, např. při nárazu, prudce klesá. Při rychlosti 130kmv hodině (v současné době rychlost povolená na dálnicích a na silnicích pro motorová vozidla) jsou už i tyto moderní prostředky pasivní bezpečnosti málo účinné a těžkým zraněním či smrti nezabrání.