Podle majitele domu bylo na problém zaděláno už před několika lety. „Dělali tady v silnici před domem výkop a vodovod. Asi to špatně zhutnili a část silnice si stále sesedá. Každý rok to tu pak opravují přidáním dalšího asfaltu na povrch,“ ukazuje Gustav Batrla na vozovku. V prvním týdnu objížďky Výškovskou ulicí jezdila všechna auta v obou směrech i kamiony a autobusy. „Aby se vyhnula těžká a dlouhá nákladní auta v křižovatce, musela i zastavit, opět se rozjet. Nyní, kdy už je objížďka vedená jedním směrem tak zase jezdí příliš rychle. Je tu sice omezená rychlost na třicítku, tu ale málokdo dodržuje. Divím se, a zároveň ptám, proč tu rychlost nekontroluje policie,“ poukazuje Bartla s tím, že každý takový rychlý průjezd těžkého auta zhoršuje stav domu, praskliny se postupně rozšiřují. „Je to asi osmdesát let starý dům. A ten stejně jako silnice nejsou na tak velký provoz stavěné. Při průjezdu těžkého auta mi drnčí skleničky v sekretáři.“

Starosta Chodové Plané Luboš Hlačík o situaci ví a spolu s dalšími zúčastněnými hledají řešení. „Problém ale je, že praskání domu pana Bartly jsme v minulých letech řešili už několikrát. Správa a údržba silnic místo opakovaně opravuje, vždy jsme majiteli domu takto vyhověli,“ říká starosta s tím, že jde o silnici třetí třídy, kde je provoz nákladních aut povolen a není možné ho zakázat. „Je tam snížená rychlost na třicet kilometrů za hodinu, navíc jsme tam instalovali ´plechového policistu´ a objížďku není možné vést jinudy. Na místě jsem byl se stavbyvedoucím a je možnost na opravu domu přispět stavebním materiálem,“ dodává Hlačík.

Oprava mostu u Zadního Chodova: uzavírka potrvá do konce roku
Oprava mostu u Zadního Chodova: uzavírka potrvá do konce roku

Objížďka vedená Výškovskou ulicí je kvůli uzavřenému pruhu silnice I/21, kde se v Chodové Plané staví vjezdová brána v podobě ostrůvků a také autobusové zastávky. Navíc Výškovskou jezdí i vozidla vlastní stavby. „Mám objednaného i statika, aby se na celý problém s praskáním zdí podíval, voláme si také pravidelně se starostou, který přislíbil, že se situaci s domem bude věnovat,“ dodává Batrla.

Na stanovení objízdné trasy se podílí hned několik institucí. Jednu z úloh má i plzeňská správa Ředitelství silnic a dálnic. „S podobnými problémy se setkáváme. Občas si lidé stěžují na poškození domů v důsledku vedení objízdné trasy, kdy u nich dojde k nárůstu dopravy,“ říká Adam Koloušek z Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Situaci pak řešíme individuálně, kontrolujeme například stav silnice,“ dodává.