Mezi hlavní patří snížená viditelnost, neadekvátní reakce řidičů, zimní používání letních pneumatik a prodloužení brzdně dráhy na vozovce, vlhké nebo posypané inertním posypem. „Většina řidičů na tyto krizové situace reaguje tím, že prudce sešlápne pedál spojky, pedál brzdy a v tomto okamžiku se vozidlo stává neovladatelné. Je nutné v takové situaci zachovat klid, a brzdu včas odbrzdit a teprve potom se překážce vyhnout,“ uvedl Jiří Šilha z Českomoravské myslivecké jednoty.

Dle policejních statistik je každoročně hlášeno cca 8,5 tisíce střetů dopravních prostředků se zvěří. Skutečný počet střetů je však mnohem vyšší a odhadovaná škoda na zvěři je několik desítek miliónů korun ročně. „V některých honitbách jsou škody na srnčí a zaječí zvěři rovny nebo dokonce převyšují plánovaný roční lov. Myslivci pro snížení srážek realizují tzv. „odváděcí krmení“, které díky systematickému přikrmování v oblastech vzdálených od silnic odlákává zvěř mimo silnice,“ řekl Šilha. Častější střety zvěře s dopravními prostředky jsou způsobeny podle myslivců přirozenou migrací, zvýšeným počtem dopravních prostředků na silnicích a zvýšenou akumulací zvláště drobné zvěře v okolí silnic.

„Zajíci rádi konzumují zbytky rostlin potřísněné posypovou solí v zimních měsících, využívají vyšší teploty na vozovce pro osušení svého těla za vlhkého počasí. Proto za kritická místa můžeme označit úseky silnic vedoucí na hranici pole – les a úseky zarostlé keři a hustou vegetací,“ vysvětlil myslivec. Českomoravská myslivecká jednota všem řidičům doporučuje. Respektovat dopravní značení upozorňující na častý výskyt zvěře - výstražná značka „Pozor zvěř!“ Uvědomit si prodloužení brzdné dráhy na vlhké či namrzlé vozovce a tomu přizpůsobit rychlost jízdy.

Zvěř je v nočních hodinách oslněna dálkovými světly a zcela ztrácí orientaci. Je proto nutné co nejdříve přepnout z dálkových světel na tlumená. Pokud po nárazu do auta zvěř zemře, řidič si ji nemůže nechat. Podle zákona č. 449/2001 musí být zvěř odevzdána nejbližšímu mysliveckému sdružení či Policii ČR, která zajistí toto předání. Nejdůležitějším preventivním opatřením je však ohleduplná jízda, zvláště v lesních úsecích a na rozhraní pole – les.