„Celou dobu majiteli poctivě platíme. Dělá to 3600 korun měsíčně a v tom je nájem, voda a plyn. A najednou přijedou v pátek plynaři a bez předchozího upozornění a vysvětlení nás prostě odpojí,“ rozčilovala se Marie Vyskočilová. „Muže mám na vozíku, teplo potřebuje, ale přímotopy byt nevytopíme,“ dodala.
Kolem deseti stupňů mají v bytech všichni nájemníci. „Přímotopy byt nevytopí, navíc dům je už starý a elektřina prostě takovou zátěž neutáhne,“ doplnila další obyvatelka odpojené bytovky, Irena Veselá. V bytech jsou navíc původní stará okna, která už tolik netěsní. „Bojíme se. Mají přijít třicetistupňové mrazy a jestli to nezapojí, tak nevíme, co bude. Máme strach, že nám zamrzne voda ve vodovodu, máme strach, že onemocníme,“ vyjádřili své obavy obyvatelé bytovky.
„Všichni, co zde bydlíme, platíme řádně všechny poplatky, ale majitel nezaplatil fakturu. Tato firma je z nějakého důvodu v utajení a s nikým z nás nekomunikuje. Takže od pátečního poledne netopíme a všem je to jedno,“ přidala se Michaela Brůhová.
Situace vznikla kvůli nesrovnalostem ve vyúčtování plynu. Majitelem objektu je pražská firma Insuria, správcem tachovská realitní společnost Razka. Ta se hned v pátek začala pokoušet situaci řešit. „Jak jsme se dozvěděli od majitele, platí měsíční zálohy pět tisíc korun na jeden kotel. Doposud vyúčtování sedělo, ale v prosinci přišlo vyúčtování s nedoplatkem 230 tisíc korun,“ vysvětlil Deníku jednatel Razky Martin Rejthar. „Tak vysoká částka se majiteli nezdála, nezaplatil ji a začal řešit, kde mohl vzniknout problém. Dodavatel plynu, společnost RWE, ale nechala v pátek přívod do domu v Chodové Plané vypnout,“ uvedl dále.
Razka zatím vyzvala nájemníky, aby vytápěli pomocí přímotopů. „Napsali jsme si stav elektroměrů a až bude znovu zapojen plyn, chceme náklady spojené s vytápěním elektřinou nájemníkům kompenzovat,“ dodal Rejthar.
V pondělí byl nedoplatek uhrazen. „Zařídili jsme, že 230 tisíc korun bylo dodavateli plynu uhrazeno a další krok je teď na RWE, aby plyn opět zapojil. Narážíme ale na problematickou administrativu plynárenské společnosti, takže teď nemohu odhadnout, kdy přesně se plyn podaří zapojit,“ vyjádřil se Deníku v pondělí dopoledne jednatel Razky.
Nájemníci domu v Chodové Plané budou každopádně požadovat odškodnění. „Pokud plyn zapojí včas, budeme chtít nějakou kompenzaci. Pokud jej ale nezapojí do úterý, jsme rozhodnuti podat trestní oznámení,“ řekla Deníku Marie Vyskočilová.
Odpojení plynu předcházel podle regionálního mluvčího společnosti RWE Transgas Pavla Zajíce ze strany RWE řádný upomínací proces. „Dne 28. listopadu loňského roku jsme majiteli zaslali SMS upomínku a upomínku prostřednictvím e-mailu. Evidovali jsme dlužnou zálohu za měsíc listopad roku 2011,“ informoval ve vyjádření, zaslaném v pondělí odpoledne, mluvčí.
„Další upomínku, a to písemnou, jsme zaslali dne 13. prosince loňského roku. Týkala se opět neuhrazené zálohy za listopad. Letos 3. ledna jsme zaslali doporučenou upomínku, která se týkala neuhrazených záloh za měsíce listopad a prosinec loňského roku a nedoplatku periodické faktury,“ dodal Zajíc.
Zástupce společnosti Insuria kontaktoval plynárenskou firmu v lednu. „Mimo jiné to bylo 9. ledna e-mailem ohledně sdělení dlužných částek. Dva dny poté, konkrétně 11. ledna, byl zpětně informován e-mailem ze strany RWE a byly mu sděleny veškeré dlužné částky,“ uvedl mluvčí.
Společnost Insuria má podle Zajíce u RWE evidovány celkem čtyři smlouvy a u každé je neustále v prodlení s různými platbami. „Vzhledem k tomu, že dlužná částka nebyla uhrazena, došlo v pátek 27. ledna k přerušení dodávky,“ potvrdil mluvčí.
Ten dále informoval, že v pondělí dopoledne plynárenskou společnost kontaktoval zástupce zákazníka a uvedl, že dlužnou částku uhradili. „Žádal o urgentní vystavení konečné faktury. V rámci maximální vstřícnosti přednostně necháme vystavit konečnou fakturu a zašleme ji zákazníkovi e-mailem, abychom pomohli urychlit proces znovupřipojení. Podle mých informací už k zaslání konečné faktury dnes došlo. Zákazník si poté zařídí revizní zprávu a tlakovou zkoušku a dostaví se na zákaznické centrum do Plzně. Z naší strany proces maximálně urychlíme,“ slíbil Zajíc.
Správce objektu Deníku uvedl, že tlaková zkouška by měla být provedena ještě v pondělí v podvečer. „Revizní zprávy bychom měli mít k dispozici v úterý ráno. To už snad budu mít i konečnou fakturu, abychom mohli všechno uvést do pořádku. S dokumenty se okamžitě vypravím na zákaznické centrum, abychom připojení co nejvíce urychlili,“ vyjádřil se Deníku Martin Rejthar.
V domě provedli tlakovou zkoušku
/Doplněno/ Tlakovou zkoušku plynového kotle provedl odborný technik v pondělí večer v bytovém domě v Chodové Plané, ve kterém v pátek odpojila plynárenská společnost přívod plynu. Obyvatelé domu nemohli své byty od pátku vytápět a teplota v nich se pohybovala kolem deseti stupňů. Příčinou byla neuhrazená faktura za dodávku tepla, kterou nezaplatil majitel domu, pražská firma Insuria. Po tlakové zkoušce a vydání revizní zprávy mohou plynárny zahájit proces obnovení dodávek plynu.