Tyto automobily brázdily před desítkami let převážně silnice socialistické části Evropy spolu se škodovkami a wartburgy. Dodnes ale mají početné příznivce a ti společně vyráží na akce. Zatím posledním je setkání organizované Klubem Fiat 126p Domažlice, konaným právě u nás v regionu.

Dva Maluchy v rodině má Jaroslav Procházka se svojí ženou. „Jezdíme na srazy do Pardubic a tak jsme si řekli, že uděláme i u nás na západě nějaké podobné srazy. Takže už osm let jezdíme společně na Sycherák," uvedl organizátor setkání. Majitelé Fiatů 126p dorazili na Tachovsko už v pátek a v sobotu zavítali do okresního města. „Jedem spanilou jízdu na náměstí do Tachova, odtud pak jedem na orientační jízdu, kde se plní úkoly," dále popsal Procházka motoristickou akci s tím, že po návratu na Sycherák řidiče ještě čeká jízda zručnosti a večer vyhlášení výsledků.

Jaroslav Procházka Deníku i prozradil, jak ke svému vozu a zálibě vlastně přišel. „Manželka dělala v lese a potřebovala auto do lesa. Tak jsme koupili Fiata 126p, aby do lesa mohla jezdit. A od té doby je to můj už asi pátý, co máme."

Na náměstí do Tachova přijelo celkem třicet dva malých aut. Organizátoři pravidelně vyhlašují i nejsympatičtějšího Fiata a také nejvzdálenějšího účastníka. Tím, kdo to do Tachova měl nejdále, byl letos Jan Adamec. „Přijel jsem z Hovoran, to je mezi Kyjovem a Hodonínem," podotkl a dodal, že vyrazil už ve čtvrtek po práci. „A dojel jsem v pátek večer v sedm hodin. Nejeli jsme to samozřejmě v kuse, přespali jsme v Telči." Ke své zálibě a k autu Fiat 126p se dostal stejně netradičně, jako mnozí další nadšenci, majitelé Maluchů. „Před mnoha lety jsem šel jednou z práce a viděl jsem ho stát v autobazaru, celého fialového. Řekl jsem si: fialový Fiat. Tak jsem si ho koupil. Ten se ale pak rozsypal, ale jak už ho jednou máte, tak záliba jde jak na běžícím pásu," O svůj vůz prý pečuje denně a tady na Tachovsku se mu líbí. „Není to tu špatné. U nás to máme takové rovinatější, tady máte kopce, no, moc se fiátku nechtělo, ale pěkné to tu je," pochvaloval západ Čech.

Fiat 126 byl poprvé představen roku 1972 jako nástupce Fiatu 500. V Polsku se vyráběl až do roku 2000.