Poplatek musí od 1. ledna 2009 zaplatit každý motorista, který kupuje vůz, a to při prvním převodu vozidla. Výjimku ale tvoří držitelé průkazu ZTP a právě jejich výhody chytrolíni využívají. Podle ministerstva životního prostředí (MŽP) tak ale mohou porušovat zákony, které upravují daňové odvody.

Nejlepší je fintu vysvětlit na příkladu. „Zjednodušeně řečeno. Když si koupím starší vůz, za jehož přihlášení bych platil ekologickou daň, domluvím si s původním majitelem, aby auto odhlásil do polopřevodu na někoho, kdo má průkaz ZTP. To může být třeba můj známý, který mi takto „vypomůže“, protože je osvobozený od ekologického poplatku a nemusí platit ani 800 korun za převod vozidla. Ten si pak auto přihlásí na sebe a třeba druhý den si přijdu na úřad s průkazem a plnou mocí onoho invalidy a nechám si auto přihlásit na sebe. Tudíž provádím už druhý převod vozidla po 1.1. 2009 a zaplatím pouze 800 korun,“ vysvětluje podnikatelka, která se v Plzni živí tím, že lidem přihlašuje nově koupená auta. Její jméno má redakce k dispozici.

„Už se mi několikrát stalo, že po mně lidé chtěli přihlásit auto tímto způsobem. To ale odmítám. Na úřad chodím vozidla přihlašovat téměř denně a je to moje práce, takže určitě nechci tyto chytráky podporovat. Na úlevu od poplatku prostě nemají nárok,“ říká žena.

Skutečnost, že tyto praktiky motoristé při převodech vozidel využívají, potvrdil také vedoucí odboru registru vozidel a řidičů plzeňského magistrátu Jiří Marek. „Několik takových případů jsme v poslední době skutečně zaznamenali. Úřednice je odhalí ve chvíli, kdy auto změní majitele z invalidy na dalšího člověka třeba během jednoho týdne,“ uvedl Marek.

Úředníci s tímto parazitováním nemohou nic dělat a žadatelům o takový převod, pokud mají všechny doklady v pořádku, musí vyhovět. „Zákon, který ekologickou daň upravuje, byl samozřejmě původně vyhotoven s dobrým úmyslem ulevit nemocným lidem od poplatků. Nikoho tehdy zřejmě nenapadlo, že jej budou někteří motoristé takto zneužívat,“ míní Marek.

Vychytralé řidiče by přes prsty klepla jedině změna zákona. Ta by ale musela být taková, aby zabránila zneužívání a přitom invalidům dál zajistila stejné výhody. Řešením by podle Marka možná byla podmínka, že vůz musí být na držitele průkazu ZTP přihlášený po určitou minimální dobu, například půl roku.

„Domníváme se, že v registru vozidel je opakující se spekulativní prodeje možné dohledat. Prodejce od poplatku osvobozených automobilů se ale takovým prodejem vozu může dostat do kolize se zákony z oblasti financí a daňových odvodů. V současné době se nechystá změna zákona o odpadech, která by to řešila, “ uvedla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

Kromě invalidů jsou od ekologické daně osvobozeni také lidé, kteří starší vůz získají v dědickém řízení nebo při rozdělování společného jmění manželů při rozvodu. Jejich výhody ale zneužít nelze. Jak auto nabyli, totiž musí dokázat usnesením soudu anebo zápisem notáře o vypořádání společného jmění manželů.