Tachovsko/ Drtivá většina nehod, které se stanou na železničních přejezdech, je zaviněna samotnými motoristy. Jen při poslední velké kontrolní akci loni na jaře policie zjistila pochybení u každého patnáctého řidiče.


„Nejčastěji se jednalo o porušení maximální povolené rychlosti, policisté ale zaznamenali také nezastavení před značkou Stop a nerespektování výstrahy na přejezdu,“ potvrzuje náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.


Většina řidičů ignoruje fakt, že ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi mohou jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině.
Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí jet rychlostí 50 km/h.
Paradoxní je, že nejvíce tragických nehod se u nás stává na přejezdech chráněných světelnou signalizací.
Loni se na nich odehrálo 47 procent z celkového počtu 258 střetnutí.


Oproti tomu na přejezdech vybavených pouze dřevěným křížem se stalo 44 procent nehod.
„Na přejezdech s křížem si řidiči více uvědomují, že mají zastavit. Nejméně nehod se stane na přejezdech vybavených závorami, jenže jejich stavba je nejdražší,“ dodává Kučera.


Lidé na přejezdech bez závor sázejí na to, že stihnou přejet ještě před příjezdem vlaku.
To je však podle odborníků tragický omyl.
Moderní přejezdy se totiž spouštějí poměrně krátce před příjezdem soupravy.
U nejmodernějších signalizací je to jenom 25 vteřin.


Také na Tachovsku se na želzničních přejezdech stala řada dopravních nehod, kde hlavní roli hrála nepozornost řidičů.
O obrovském štěstí může hovořit šofér kamionu, který zhruba před dvěma měsíci sjížděl k železničnímu přejezdu ve Skviříně.
„Nevěnoval dostatečnou pozornost řízení a nevšiml si přijíždějícího vlaku. Aby se vyhnul střetu, v poslední chvíli strhl řízení doprava,“ uvedl mluvčí tachovské policie Václav Blahník.
Ke střetu tenkrát ale přesto došlo.


Naštěstí jenom lehkému, kdy byla lehce poškozena karoserie kamionu a menší škodu, na vlaku a signalizačním zařízení, nahlásily i České dráhy.
Řidiči jsou přesvědčeni, že signalizačním zařízením a závorami by měly být vybaveny všechny železniční přejezdy.
„Na tomhle by se nemělo šetřit. Jde přece o lidské životy,“ podotkl devětadvacetiletý Martin Říha z Tachova.
„Na druhou stranu jsou ale řidiči povinni přesvědčit se, zda je přejezd bezpečný,“ dodal Tachovan.

JAN KLIČKA
MILOŠ NĚMEC