Absolvovat takový kurz je možné třeba na letišti v Erpužicích na Tachovsku. Není to ovšem podle slov provozovatele letecké školy Františka Herinka jednoduché, ovládání každého létajícího stroje má svá specifika. A také to není zrovna levné.
„Dvě nejdůležitější devizy pro nastoupení do letecké školy jsou finance a čas,“ potvrzuje Herink. „Výcvik je náročný a cenová relace se pohybuje u motorových rogal do čtyřiceti tisíc. Výcvik na ultralehká letadla stojí padesát až šedesát tisíc,“ uvedl dále s tím, že nejdražší je výcvik pro ovládání vírníků. Ten stojí kolem jednoho sta tisíc korun.
Čas pro absolvování kurzu je různý. „Každý jedinec má jiný cit a každý proto potřebuje jiný čas. Někomu to jde lépe, někomu pomaleji. Výcvik má sice uvedený základní počet hodin, ale z naší praxe víme, že to vždy vyžaduje o něco více času.“
Pilotní kurz na malé létající stroje je možné absolvovat už po dosažení 15 let. Průkaz pilota může být vydán v 16 letech. Samozřejmostí je osvědčení o zdravotní způsobilosti.
Teoretická příprava je rozdělena přibližně do čtyř desítek hodin a žák se při ní dozví mimo jiné o aerodynamice a mechanice letu, leteckých předpisech, navigaci, meteorologii a technické stránce letadel.
Následující praktická část vyžaduje minimálně 20 letových hodin pod dohledem instruktora. Poté následují zkoušky, po jejichž absolvování získá žák pilotní licenci.
A pak už jen vzlétnout. Letadla je možné si půjčit, například na letišti v Erpužicích hangárují dvě desítky leteckých strojů. Pořízení vlastních strojů je v řádech statisíců. „Cenová relace u motorových rogal je od půl milionu do milionu,“ řekl Deníku Herink. Ultralehká letadla lze pořídit v cenové hladině od jednoho milionu, podobné ceny jsou u vírníků. „Jsou ale i taková, jejichž pořizovací cena je kolem tří milionů.“