V mateřských školách je podíl cizinců dokonce ještě vyšší, tam cizinci tvoří 15 procent. Celkem navštěvuje tachovské školky a základní školy 208 cizinců z celkových 1893 dětí, z národností pak mají největší zastoupení, celkem 79, děti ukrajinských rodičů.

Odbor rovněž zveřejnil počty cizinců v mateřinkách a základních školách v celém obvodu obce s rozšířenou působností (ORP) Tachov. V ORP tvoří největší procento cizinců ve školských zařízeních Vietnamci, celkem je to 158 dětí z 382 cizinců, přičemž celkový počet žáků v ORP Tachov je 4291.

Jak Deníku sdělil vedoucí odboru školství Josef Kožnar, statistiky cizinců ve školkách a školách se dříve nesledovaly, počty těchto dětí se udávají až poslední tři, čtyři roky. "Vedle již uvedených ukrajinských a vietnamských dětí mají velké zastoupení například Slováci či Bulhaři," doplnil vedoucí odboru.

Z mateřských škol chodí nejvíce cizinců do MŠ Tyršova v Tachově, a to 22. Naopak ve školkách ve Stráži, Chodském Újezdu, Tisové a Starém Sedlišti nejsou žádné děti cizinců. Ze základních škol je bez cizinců pouze Lesná, největší zastoupení pak mají tachovské školy Zárečná (58) a Kostelní (53).

Kromě již zmíněných vietnamských, ukrajinských či slovenských dětí, potkáme ve školkách a školách ORP Tachov třeba i děti z Mongolska, Velké Británie či Sýrie.

Jazyková bariéra

Pro děti cizinců, které chodí do českých škol, je důležité především zvládnutí českého jazyka. S tím si dokáží poradit s různými výsledky. Například do Základní školy Kostelní v Tachově chodí momentálně mimo jiné 24 bulharských a devět ukrajinských dětí. "Jejich znalost češtiny je různá. Zejména bulharské děti zvládají učení češtiny hůře, některým jde zase lépe. Pro výuku českého jazyka jsme měli projekt nazvaný Čeština pro cizince, který mohly děti navštěvovat," uvedla Dana Fecková, pověřená řízením školy.

Obecně je známo, že češtinu se snaží zvládat děti vietnamských rodičů. Například do Základní školy Přimda chodí několik desítek vietnamských žáků. "Řada z nich tady žije od malička, a tak mluví česky dobře. Většina vietnamských dětí češtinu zvládá, ale v současné době je znát vliv distanční výuky, kdy jsou děti doma a nepohybují se v kolektivu s českými spolužáky. Pozorujeme proto u některých dětí zhoršení," sdělila Deníku ředitelka přimdské školy Marcela Husáková.

Školy mohou, podle vedoucího odboru školství, žádat o krajské dotace na lektory výuky češtiny pro cizince. "Různé vzdělávací instituce vypisují kurzy češtiny pro děti cizinců, často se zapojují i rodiny samotné, což je běžné zejména u Vietnamců, že si najímají učitele češtiny. Nejvíce práce je ale samozřejmě vždy na tom kantorovi ve škole a na dětech samotných. Ty se jazyky učí v kolektivu, když se do něj začlení, poměrně rychle," doplnil Kožnar.