Jmenovala se Bavaria 42 matsch, měla 12,6 metru a byla to jejich nová kráska, která sloužila a nechávala je unášet rychlostí několika uzlů.

„O jachting se zajímám a mám kapitánské zkoušky. Do Chorvatska jsem jezdil dělat zkoušky a půjčoval jsem si tu lodě. Pak jsme tam jezdili jako turisté. Vyhledával jsem různé závody, na které bych se mohl přihlásit. V té době probíhal druhý ročník Champagno cupu, kde bylo asi jednadvacet lodí. S přestávkami tam jezdíme dodnes. Naposledy jsme na těchto závodech byli před třemi lety," říká kapitán lodi Marek Morgenstein a pokračuje: „Po letech se nám po závodění zastesklo. V letošním ročníku bylo jednačtyřicet závodních lodí. Z toho osm ruských posádek a jedna slovenská."

Lodě jsou úplně stejné, aby byl závod spravedlivý, rozlosování konkrétních lodí proběhlo týden před závody v Praze. Lodě jsou půjčené od soboty do soboty.

„Po tříleté přestávce jsme se zúčastnili této plavby popáté, a to v šestičlenné sestavě. Tachovskou posádkou byli Václav Holub, Lukáš Anton, František Petlička, Václav Wagner, Marek Morgenstein a já," popisuje zástupce kapitána Kamil Báča.

Neděle byla tréninkovým dnem. A od pondělí do čtvrtka probíhaly závody. V každém dnu se jela jedna až tři rozjížďky. „Po druhém závodním dnu jsme byli na průběžném druhém místě, kdy na prvním místě byla ruská profesionální posádka, která tento závod brala spíš jako trénink. Jejich životospráva byla opravdu odlišná od té naší. Jezdili spát do hotelu, na sobě měli profi oblečení a opravdu se vymykali spoluzávodníkům. My se posilňovali po námořnicku a oni jako vrcholoví sportovci," vypráví Morgenstein.

Třetí den byl pro celou posádku lodi nevydařený. „Jachtařsky jsme to nezvládli. Foukala silná Bora, nevydařil se druhý start a vytahovala se často velká plachta takzvaný spinaker, u kterého se projevila nesehranost naší posádky. Bereme to jako zážitek a aktivní dovolenou, ne jako vyhrát závody," popsal Morgenstein.

Čtvrtý den, kdy si chtěli vylepšit celkové pořadí, panovalo bezvětří a obě rozjížďky byly zrušené. Při čekání na vítr závodníci svázali lodě do dlouhého štrúdlu zhruba patnácti lodí a vypadalo to jako molo.

Pro změnu vynechali námořnický rum a vyměnili jej za fajnové šampáňo. „Dále jsme dělali různé hlouposti, jako že se koupali, tahali se za lodí na surfovém prkně, skákali ze stěžně do vody a popíjelo se. Naplnili jsme název a podstatu závodů a popíjeli šampaňské," říká kapitán Morgenstein a pokračuje ve zhodnocení: „Neměli jsme šanci si zlepšit umístění a celkově jsme byli na šestém místě. Což rozhodně za sebe i za posádku můžu říct, že bereme jako úspěch. Velkým úspěchem je i to, že se nikomu nic nestalo a loď jsme vrátili v pořádku. Na rozdíl od některých soupeřů, kteří se nevyvarovali při předstartovních manévrech nechtěným kolizím lodí."

Večer proběhl závěrečný večírek a vyhlášení soutěže, kdy už byl pouze čas na rekapitulaci závodního týdne a potřásání si rukama a poplácání po ramenou všech přátel, které už tam za ta léta mají.

„Pěkné bylo potkat se s lidmi, které známe už z předešlých ročníků, především posádka Motýlů, se kterými se přátelíme od prvního ročníku a večerní pařby s nimi jsou nedostižné. Samozřejmě taky samotné závodění v podzimních podmínkách, kdy se střídají bouřky s téměř bezvětřím a člověk si užije spoustu adrenalinu i endorfinů," zhodnotil Báča.

Přátelé, to je jeden z velice důležitých faktorů. Můžete mít zkušenosti starého vlka, ale bez přátel a dobrých lidí kolem vás to zkrátka neklape.

„Jsme vděční i hlavní pořadatelce závodů, která si zaslouží velký dík za trpělivost a koordinaci více než tří set účastníků, což není vždy jednoduché. Právě proto, že musela s pomocí chorvatského rozhodčího řešit protesty a protesty proti protestům. To vše kvůli výše zmíněným předstartovním kolizím a manévrům," děkuje Morgenstein.

V pátek byl volný den, kdy měli čas sami pro sebe a na dovolenou. Na chvíli se stali součástí české svatby, která probíhala na lodích, přímo na volném moři. „Projeli jsme přes svatbu a večer byl čas zajet si na opravdu dobrou, čerstvou rybu ke starému rybáři na vzdálený ostrov. V sobotu jsme lodě vrátili a před námi byla desetihodinová cesta zpět," zakončil Morgenstein.