„Dá se poměrně úspěšně předpokládat, že v okolí Olbramova, nebo přímo v něm, žili Keltové. Z knížek jsem vyčetla, jak slaví příchod jara a chtěla jsem, abychom to v obci slavili jako oni,“ vysvětlila Miroslava Válová, místostarostka ob­ce.

Usazování keltské májky má svůj rituál. „Je čas plození, v přírodě vše bujaře roste. Kůl tedy symbolizuje muže a jamka v zemi ženu,“ upřesnila Válová.

Kůl se každý rok vytáhne, položí a na špici se naváží pentle. Pak ženy s muži svádí boj o usazení. „Ženy nechtějí dopustit, aby byl kůl zpět zapuštěn, po krátké strkanici jim to však dovolí a muži svůj kůl do jamky zasunou,“ dodala Válová.

Po rituálním usazení se kůl v jamce upevní, pentle se roztáhnou na všechny strany a nehledě na pohlaví se každý občan jedné stuhy chopí.

„Muži se v řadě postaví proti ženám a kůl se začne obplétat. Lidé jdou proti sobě, jednou nahoru, jednou dolu. Na kůlu pak vznikne pletenec. To, že jdou proti sobě, držíc pentli, funguje jako tkalcovský stav,“ řekla místostarostka Válová s tím, že rituál doprovází zvuky bubnů.

Jde tedy o tanec mužských a ženských těl, při kterém vznikne zrození.

Rituálu se zúčastnilo i mnoho dětí. Mezi nimi byly sestry Chaloupkovy z Prahy, které jezdí do Olbramova k příbuzným. „Já už jsem si pentličku navazovala minulý rok. S maminkou pak májku bráníme, ale muži nás stejně přemohou,“ postěžovala si pětiletá Valerie.

Její jedenáctiletá sestra si také nenechala tradiční rituál ujít. „Také navazuji podruhé, ale nevím, proč se to dělá. Ani nevím, co májka symbolizuje, asi příchod jara,“ uvedla.

Do Olbramova přijeli i příbuzní občanů ze zahraničí. „Jezdím do Čech, k babičce Válové často a navazování mě vždycky bavilo. Ale lepší je pranice s holkami, vždycky zvítězíme,“ řekl obstojnou češtinou osmiletý Noe Mantel z německého Hofu.

Kůl bude na svém místě stát do příštího roku.