Unikátní možnosti přinesou právě dokončované úpravy bývalého vojenského autocvičiště 
v Plané na Kříženci. Vzniká  totiž nový autodrom a zajezdíte si tam například i bez řidičáku. Tím se otevírají příležitosti zejména pro mládež,  která se teprve s vozy seznamuje a nebo pro řidiče nováčky.


Autodrom s různými druhy povrchu má přes kilometr celkové délky a sloužit bude výhradně jako cvičiště. O jeho vybudování se zasloužila dvě sdružení. MSC z německého Tirschenreuthu a Rozvoj okresu Tachov z Plané.   „Určen je pro zdokonalování zručnosti řidičů do dvaceti let a mohou zde jezdit i například patnáctiletí, kteří ještě nemají řidičské oprávnění," sdělil Deníku Pavel Novák, předseda sdružení Rozvoj okresu Tachov. Pozemky autodromu patří městu Planá „Uzavřeli jsme s občanskými sdruženími nájemní smlouvu, kde je jednoznačně daný účel," podotkl místostarosta Plané Pavel Nutil.
Všichni mladí jezdci musí být registrovaní u některého se zmíněných sdružení. Vlastní jízdy budou vždy za dohledu zkušených komisařů a instruktorů.  Využívat ho mohu jezdci z Česka a Německa. „V žádném případě nepůjde o závody, ale o výcvik zručnosti řidičů. Vozy navíc musí být homologované, což vyžaduje například nutnost výfuku a registrační značky a podobně. Musí mít také definovaný výkon motoru, který nesmí přesáhnout danou mez" dále přiblížil předseda sdružení.


Autodrom Planá je postaven v areálu bývalého kamenolomu u Křížence. Ten se využíval do sedmdesátých let minulého století.  Následně v něm armáda ČSSR vybudovala vojenské autocvičiště pro výcvik vojáků základní služby a takto byl až do začátku devadesátých let využíván. „Pak už jen pustl a byl cílem nájezdů sběračů kovů a smetištěm, až v roce 1996 je zdevastovaný převzalo do majetku město Planá," popsal historii území ležícího nedaleko letiště Kříženec.

Zničený areál muselo sdružení nejprve upravit. Na jaře vyřezali náletové dřeviny. „Další úkol byl posbírat všechny naházené předměty a odpad, což bylo několik vozů, protože se toto místo používalo jako smetiště.  Pak jsme museli ze skály sundat všechny uvolněné kameny, aby nespadly na auta," přiblížil práce s tím, že následovalo vytvoření bezpečnostních bariér, hlavně u zatáček, aby auta neopustila dráhu. Museli také vyspravit asfaltový povrch dráhy a příjezdovou komunikaci. Autodrom tedy disponuje krom asfaltového také šatolinou a nezpevněným povrchem.


Protože jde o přeshraniční spolupráci, mohou si čeští účastníci  také zdokonalovat němčinu. O tom hovoří Pavel Novák jako o svém velikém přání a cíli. „Děti, ale mnohdy i dospělí zvládají němčinu na úrovni školy a pak se nedokáží domluvit v praktickém životě. Toto je tedy velice silný motivační motor, aby cizí řeč používali a zdokonalovali se v ní."

Projekt vznikal zhruba rok a náklady na jeho realizaci převýšily tři sta tisíc korun a jsou převážně hrazeny z dotačních fondů, především  díky finanční pomoci Regionálního sdružení obcí EGRENSIS.

Slavnostní otevření už v sobotu

Autodrom Planá otevře své brány veřejnosti v sobotu 9. listopadu od 13 do 15 hodin
Program:Prohlídka areálu
Projížďka automobilů
Exhibice moto „Stunt-Riding"
Výstavka  „Supermoto"
Akce se koná za každého počasí a bude zajištěno i občerstvení.