Cestující, kteří přicházejí na nádraží v Plané vestibulem z ulice, ale vcházejí do ponuré místnosti s počmáranými stěnami, starými oprýskanými lavičkami a s celkově nevábným prostředím, které tady podle všeho zůstane i po skončení modernizace trati.
Pro rekonstrukci budovy se zatím bude připravovat projekt.
„Také bychom chtěli mít pěkné nádraží. Ale jak se zdá, budeme čekat marně. V plánu je rekonstrukce pouze malé části budovy. To je sice hezké, ale proč se nevyužije stavebního ruchu a současně se neopraví budovy celé,“ postěžovala si jedna z nájemnic, jejíž jméno je redakci známé, ale ona si nepřeje být jmenována. „Bojím se, že bych měla problémy,“ sdělila.
„Bylo by třeba opravit střechu, vyměnit okna a dveře, okapy, ale i vnitřní úpravy, jako jsou rozvody topení a vody, nové omítky, je třeba také opravit fasádu. Žijeme tady na nádraží někteří přes třicet let a věřte, že by si obě budovy rekonstrukci zasloužily. Čekali jsme, a to mluvím za všechny nájemníky, že se nám po stavbě bude bydlet lépe, že se konečně vše opraví, nebo vymění. Ale zatím bylo vyměněno jen pár oken v obytných místnostech, na chodbách jsou nadále okna stará a energie a teplo tak uniká,“ říká dále nájemnice a ukazuje místo s vlhkou opadávající omítkou.
V rámci optimalizace železniční trati se dělají různé úpravy na nádražních budovách od Stříbra až po Chodovou Planou. V Chodové Plané byla vyměněna všechna okna i dveře, v Pavlovicích je například i nová fasáda. „O nových dveřích se nám asi může jen zdát,“ povzdechla si nájemnice z nádraží v Plané.
Plánské nádraží je železničním uzlem s poměrně velkým pohybem cestujících i nákladní dopravy. Zastavují zde prakticky všechny rychlíky, z hlavní železniční trasy v Plané odbočuje regionální trať na Tachov a dále na Domažlice.
Koleje a nástupiště v Plané jsou ve správě státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „V rámci optimalizace se některé úpravy na nádraží v Plané dělají. Je to třeba rekonstrukce záchodů pro cestující, které jsou už hotové a v současné době se dělá kanalizace. Další úpravy souvisejí s umístěním technologií, modernizovat se bude dopravní kancelář. Jinak jsou úpravy na nádražní budově minimální,“ vysvětlil Miroslav Kodera ze SŽDC.
Budovy nádraží vlastní Regionální správa majetku v Plzni. „S rozsáhlejší rekonstrukcí nádražních budov v Plané se výhledově počítá, ale prozatím nevíme v jakém termínu,“ řekli na Regionální správě majetku.
Podle Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení Českých drah je pro rok 2010 v rámci přípravy investic plánováno vypracování projektové dokumentace se zaměřením na rekonstrukci střechy, dokončení fasády a interiérů sloužící cestující veřejnosti.
„Náklady této rekonstrukce mohou dosáhnout až do výše osmnácti milionů korun,“ sdělil v pátek Deníku Šťáhlavský.