Obyvatelům Plané u Mariánských Lázní se uleví. 9. listopadu se konečně slavnostně otevře ´vymodlený´ obchvat města. Nejvíce si zřejmě oddechnou obyvatelé Nádražní ulice. Dvoukilometrový obchvat Plané, kterým denně projedou tisíce kamiónů směřujících z Chebska na dálnici D5 Rozvadov, přijde na 157 miliónů korun.

„V pátek 9. listopadu nás čeká v devět hodin ráno slavnostní přestřižení pásky na lávce pro pěší. To je první významná věc, lávka stála přibližně 18 miliónů korun a je 180 metrů dlouhá. Výrazně napomůže chodcům k bezpečnějšímu přechodu frekventované silnice a ulehčí lidem cestu na nádraží,“ uvedl Karel Vrzala, starosta Plané. V deset hodin v pátek 9. listopadu se dočká slavnostního aktu i obchvat. „Mezní termín otevření byl červen 2008, stavba už ale umožňuje předčasné užívání,“ řekl Zdeněk Kuťák, ředitel plzeňské oblasti Ředitelství silnic a dálnic, pod niž patří 450 kilometrů silnic I. třídy v kraji. K včasnějšímu otevření obchvatu přispěla rychlost dodavatele, rychlý přísun peněz i počasí. Zbývají už jen terénní úpravy. Nejnáročnější stavbou byl 106 metrů dlouhý most přes údolí Hamerského potoka. Komunikace se začala připravovat před 15 lety. Podle podmínek hygieniků měla být hotova před otevřením dálnice D 5, tedy do roku 1998.

Situace ve městě, kudy vede hlavní tah Plzeň – Cheb, se značně zhoršila po vstupu ČR do EU. Po otevření dálnice vzrostla na dvacetikilometrovém úseku Nová Hospoda – Planá nehodovost sedmkrát. „Těžké kamiony bortí ploty a třesou se nám navíc okna,“ řekl Zdeněk Černý z Nádražní ulice v Plané. „Řadu let jsme se intenzivně snažili upozornit na to, že je obchvatu třeba. Otevření je pak pro naše město významná věc. Zejména v Nádražní ulici prořídne provoz a lidé si oddechnou od kamiónů, které jezdí i v nočních hodinách a od problému s přechodem ulice, kudy vede tah,“ míní Vrzala. Jihozápadní obchvat Plané vyústí za Brodem nad Tichou, kde je od října 2003 tříkilometrová silnice za 320 miliónů korun. K dálnici D5 zbývá dodělat devítikilometrovou spojku z Kočova na Novou Hospodu. Hotový už je projekt na první 3,8 kilometrů dlouhý úsek Kočov- Janov za více než 700 miliónů korun, nejdražší bude přemostění Mže.

„Chybí nám dohoda s posledním vlastníkem pozemku, poté zažádáme o stavební povolení,“ konstatoval Kuťák. S budováním silnice začne Řiditelství silnic a dálnic ve druhé polovině roku 2008, peníze jsou v návrhu státního rozpočtu. Zbylé obchvaty Bezděkova a Damnova až k Nové Hospodě nebudou podle Vrzaly tak komplikované.