Servisy na Tachovsku už hlásí, že jedou na plné obrátky. „Řidiči to skutečně nechávají na poslední chvíli. Denně odbavíme okolo čtyřiadvaceti aut,” potvrzuje Tomáš Vlček z tachovského pneuservisu v Okružní ulici. „Jsme tu od šesti hodin ráno, do šesti do odpoledne a průměrně vyřídíme dva automobily do hodiny. Navíc zvládneme vyměnit pneumatiky i na náklaďácích,” říká mechanik.

Obdobnou zkušenost s řidiči mají i ve Stráži. Ve zdejším pneuservisu mají v těchto dnech plné ruce práce. „Jsme v jednom kole, máme tady frmol. Za jeden den vyměníme pneumatiky zhruba u deseti, dvanácti vozů. Záleží na tom, jestli jak jsou řidiči připravení. Někdo si přiveze pneumatiky svoje. Letos přišel nápor o trochu dříve, lidé mají strach z toho, že od listopadu budou muset mít zimní gumy. A až napadne sníh, počítám, že tady bude ještě větší nával,” řekl Deníku Jiří Sýkora, vedoucí strážského pneuservisu.

Ano, pneumatiky jsou od první listopadu sice povinné, ale jen když je na silnici námraza nebo sníh. V případě, že jsou tyto podmínky splněné, může vás policie pokutovat. Prohřešek vás pak vyjde na dva tisíce korun. Rozhodně se ale říkáme, že zimní gumy jsou bezpečnější, takže je dobré přezout nejen kvůli zákonné povinnosti.

Pokud chcete nějakou stovku ušetřit, není od věci si vyměnit obutí doma v garáži. Ovšem pozor, ani tohle není bez rizika. Kola je totiž dobré vyvážit. Pokud tak neučiníte, riskujete, že se vám sjedou nerovnoměrně. A o tom, co dělají rozdílně sjeté obutí, není třeba dlouze psát. A v případě nehody se po vás může naopak „svézt” pojišťovna.

Odborníci také doporučují nepoužívat pneumatiky starší čtyř let. Nevíte, jaký máte rok výroby? Dá se vyčíst na boku pláště.

Leckteří řidiči se také domnívají, že když mění čtveřici kol na nápravách, musí mít adekvátní i obutí rezervní. Na rezervní kolo se ale povinnost nestahuje.

„Zimáče” si budeme moci sundat až s posledním březnovým dnem.

V číslech

4 milimetry je nejmenší hloubka dezénu zimní gumy.

6 let bývá maximální životnost zimních pneumatik.

31. března končí povinnost mít na autě zimní pneumatiky.

6 stupňů Celsia průměrné teploty je hranice, při níž je vhodné použít zimní pneumatiky.

Co na to říká policie?

„Výklad časti ustanovení, které hovoří o předpokladu, že se na pozemní komunikaci může nacházet souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, působí problematicky. Pokud řidič zvažuje, zda musí mít jeho vozidlo na plánovanou cestu zimní pneumatiky, nebo zda situace umožňuje vyjet na letních pneumatikách, měl by přihlédnout k několika základním aspektům. Těmi jsou zejména aktuální venkovní teplota, sněhové srážky, případně déšť, doba a cíl cesty. Zohlednit je nutné samozřejmě předpověď počasí, která avizuje, jak se budou povětrnostní podmínky vyvíjet. Ke stejným aspektům bude při své činnosti přihlížet také policie. V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti,” říká Veronika Hodačová z policejního prezidia.

Proč jezdit na zimáčích?

Je to snadné. Celý fígl tkví v takzvané silice. Mluvíme o gumárenské směsi na bázi oxidu křemičitého. Její výhodou je, že gumy s vysokým obsahem siliky tvrdnou při výrazně nižších teplotách (až minus 30°C). Zimní gumy tak zůstávají pružné. A to je důležité pro přilnavost. Nevýhodou zůstává, že po čase tuto vlastnost pneumatiky ztrácejí.

Změříme, uvidíme, vyměníme

Různým měřením bylo zjištěno, že na zasněžené silnici zastavila běžná Škoda Fabia bez ABS s novými zimními pneumatikami z rychlosti 80 km/h na 60 metrech, zatímco s novými letními pneumatikami až o 20 metrů dál. Při rychlosti 50 km/h byla brzdná dráha 35 metrů, s letními pneumatikami pak 45 metrů. Na ledu vozidlo z rychlosti 50 km/h zastavilo se zimními pneumatikami na 83 metrech, s letními pak na 105 metrech. Pneumatiky nejsou všechny stejné a mezi jednotlivými značkami a typy jsou samozřejmě rozdíly v kvalitě a jízdních vlastnostech. Obecně ale v zimě platí, že jakákoli zimní pneumatika s dostatečným dezénem je lepší, než letní pneumatika ověřeného světového výrobce. S ohledem na bezpečnost musí zimní pneumatika splňovat řadu kritérií: dobrou adhezi, odolnost vůči aquaplaningu, vysoký kilometrový výkon, malý valivý odpor a nízkou hlučnost.

Co musí umět?

Když jsou pneumatiky sólo, dají mechanici vůz na zvedák, kolo musí sundat z osy, letní gumu vymění za zimní. „Kolo pak musíme vyvážit. K tomu slouží závaží a hodnotu nám sdělí speciální mašina a pak se postup opakuje v opačném pořadí. Za půl hodiny jsme hotoví,” říká mechanik Tomáš Vlček.

Kolik stojí guma?

Velikost kola v palcích a cena:

13´ od 740Kč do 2200Kč

14´od 1100Kč do 3550Kč

15´od 1300Kč do 4000Kč

16´od 2000Kč do 5500Kč

17´od 3400Kč do 6600Kč

18´od 5400Kč do 8100Kč

Upozorňujeme, že ceny jsou orientační a jsou průřezem nabídek několika internetových obchodů.