„V první řadě je to používání přilby. Od července 2006 udává zákon tuto povinnost všem osobám mladším osmnácti let,“ podotýká Kohoutová, která ale doporučuje investici do přilby i dospělým a upozorňuje na to, že zhruba v polovině všech pádů z kola si jezdec poraní hlavu. „Desetina těchto zranění je tak vážná, že může člověka ohrozit na životě,“ pokračuje. „Tři čtvrtiny všech úmrtí cyklistů způsobí právě poranění hlavy. Smrt dospělého může nastat už při rychlosti pouhých jedenáct kilometrů v hodině, dítě se může zabít vlivem souhry nešťastných náhod i při rychlosti nižší,“ uvádí mluvčí.

Dalším pravidlem, které by mělo platit nejen pro cyklisty, je ohleduplnost a opatrnost na silnici i na cyklistických stezkách. Zakázané je, aby kolař jezdil po chodníku nebo přes přechod, a ohrožoval tak chodce. „Po chodníku může cyklista kolo jen vést,“ vysvětluje Kohoutová. Výjimkou jsou místa, která jsou určená jak chodcům, tak cyklistům. Zákon říká, že v těchto místech jsou obě strany povinny neohrozit se vzájemně. Praxe však mnohdy vypadá jinak. „Cyklista, který se na svém kole přibližuje zezadu k chodci, obvykle není slyšet a může snadno dojít ke kolizi. Proto je dobře, když na sebe vhodným způsobem, například zvonkem, upozorní,“ radí policistka.

Ta na závěr přidává nepříliš lichotivou statistiku. „Na silnicích Plzeňského a Karlovarského kraje loni havarovalo 120 cyklistů, z toho 102 utrpělo zranění. Tři jezdci svým zraněním podlehli, sedm jich bylo zraněno těžce, 92 lehce,“ uvádí Kohoutová. Šestnáctkrát sehrál při nehodě svoji úlohu i alkohol.