Zoltán Kapinecz a Menyhért Sás tak byli potrestáni, že v dodávce převáželi v létě loňského roku z Maďarska do Německa 76 uprchlíků, včetně malých dětí a kojenců. V Ostrově u Stříbra však byli 31. července ráno zastaveni policií a právě v nákladním prostoru automobilu, kterým jeli, se tísnili uprchlíci z Afghánistánu a Pákistánu.

Kromě osmnácti měsíců vězení byli oba cizinci z České republiky vyhoštěni a po odpykání trestu ve věznici s dozorem musí Česko opustit. Zákaz vstupu na české území mají na pět let. Zabaven jim byl také nákladní automobil.
Další trest čeká oba Maďary zřejmě v Německu. To totiž požádalo o jejich vydání a Krajský soud v Plzni rozhodl, že do sousední země budou vydáni po odpykání trestu v Česku. V Německu pak převaděčům hrozí ještě vyšší trest než u nás.

Ačkoliv na prostoru zhruba šest krát dva metry se tísnilo několik hodin bezmála osmdesát lidí, oba odsouzení celou dobu tvrdili, že si ničeho nevšimli. Že jeli do Norimberku pro vysokozdvižný vozík, ale o živém nákladu prý neměli ani ponětí.
Automobil řídil Sás, kterého si najal Kapinecz. Sás u soudu tvrdil, že auto zkontroloval jen letmo, myslel si, že je prázdné, ale protože podle jeho slov tento druh náklaďáku nikdy neřídil, nepoznal, že je nákladový prostor plný.

Uprchlíci nastoupili do auta poblíž jednoho z nádraží v Budapešti. Auto jelo celou noc, zastavilo jen dvakrát na několik minut, ven nikdo nemohl. Prostor uvnitř byl stísněný, bez větrání, lidé neměli vodu ani možnost si odskočit. „Řidiče ani spolujezdce jsme nikdy neviděli, ale museli o nás vědět. Když někdo z nás hlasitěji promluvil, ozvalo se okřiknutí a bouchání na plachtu," zaznělo v jedné z výpovědí uprchlíků.
Ti byli na cestě různou dobu, někteří i několik let. Agenti, kteří jim zajistili cestu Evropou do Maďarska je kontaktovali většinou v uprchlických táborech. Celou rodinu vyšla cesta až na tisíce dolarů nebo eur. Za cestu zadrženým nákladním automobilem z Maďarska do Německa pak uprchlíci platili 400 eur na osobu.

Podle soudce jsou oba Maďaři jen malým článkem řetězce organizovaného převaděčství. „Nepochybně je tu celá síť, která se podílí na pašování běženců, a obžalovaní byli jejím nejspodnějším článkem," uvedl tachovský soudce.
K tomuto tvrzení mohly mimo jiné pomoci i záznamy z mýtných bran dálnice D5, které soud při líčení s Maďary viděl. Nákladní automobil Iveco, kterým vezli uprchlíky, projížděl Českou republikou prokazatelně několikrát. Ze záznamů však nebylo možné zjistit, zda posádku i při ostatních jízdách tvořili Kapinecz nebo Sás.

Oba cizinci, Zoltán Kapinecz i Menyhért Sás, rozhodnutí soudu přijali, s výší trestu souhlasili a rozhodli se, že se nebudou odvolávat. Kapinecz navíc poděkoval soudu za korektní přístup.
Naopak státní zástupkyně Hana Stehlíková, která požadovala původně vyšší trest, a to tři a půl roku, se proti rozsudku na místě odvolala.
Obhájci obou odsouzených převaděčů požadovali úplné zproštění obžaloby, protože se podle jejich tvrzení nepodařilo prokázat úmysl převádět migranty.

Oldřich Voráček