Po příjezdu na oddělení nás vítají vedoucí oddělení Martin Fifka, zástupce vedoucího Zbyněk Slabyhoudek a policista Roman Dufek. Martin Fifka nám oznámí, že pojedeme na sto dvacátý kilometr, kousek za benešovický sjezd, kde se dálnice opravuje. „Na dodržování rychlostních limitů v místech s omezením provozu a sníženou rychlostí policisté dohlížejí zejména z důvodu zajištění bezpečnosti osob, které se v těchto místech pohybují. Nejde jen o pracovníky údržby, ale i o zasahující záchranáře, policisty, hasiče a další složky například při dopravní nehodě. Řidiči bohužel ne vždy respektují sníženou rychlost, nesledují pozorně situaci v silničním provozu, a proto dochází ke kolizím, mnohdy s těmi nejtěžšími následky. V minulosti došlo na našem úseku dálnice, právě v místě s omezením provozu, ke dvěma nehodám, při kterých vyhasly dva lidské životy. Jen za poslední měsíc jsme vyšetřovali dvě dopravní nehody v takových místech, přičemž způsobená škoda se vyšplhala téměř k milionu korun,“ uvedl Fifka.

V policejních garážích usedáme do Fordu Mondeo v barvách policie. Sjíždíme na dálnici a s policistou Romanem Dufkem probíráme zajímavosti z provozu.

Když se blížíme k benešovickému sjezdu, z dálky na nás bliká mobilní informační panel upozorňující na stavbu a sníženou rychlost. Za vozíkem se světelnou cedulí stojí policejní oktávie a měří. V době, kdy projíždíme s mondeem, se nikdo kolem radaru neprožene. Mondeo s majákem budí mezi řidiči respekt.

Omezení je dlouhé asi dva kilometry. Na konci stojí policejní dodávka, resp. mobilní pracoviště. „Tady řidiče zastavujeme,“ vysvětlil Dufek. Máme štěstí, policisté právě řeší s neposlušným řidičem jeho přestupek. Radar mu naměřil kolem sta kilometrů. „Bude platit kartou,“ říká nám policistka.

Řidič zasouvá kartu do terminálu, vyťukává PIN kód. Čekáme, co terminál udělá. Za pár sekund vyjíždí doklad o zaplacení a řidič, ač znechucený svým přečinem, drží v ruce bloček s dokladem a odpovídá na otázku, jak se mu možnost platby kartou líbí. „Co se dá dělat? Karty ale vítám, je to dobrá věc, minimálně je to pohodlnější. Nemusíte pak běhat na poštu se složenkou,“ loučí se s námi a odjíždí dál.

Z vysílačky se zatím neozývá hlášení z nedaleké oktávie. Máme čas pozorovat dění na dálnici. Je klid, provoz plynulý, bez problémů. Jeden z policistů nám tak v prodlevě ukazuje zajímavá čísla. „Za hodinu měření jsme zjistili jedenáct přestupků. Nejčastěji jeli řidiči na osmdesátce rychlostí kolem stovky. Máme však polského rekordmana, který se se svým sedmičkovým BMW řítil kolem radaru sto dvacítkou,“ vypráví.

Jen to dořekl, z vysílačky se ozvalo, že řidič červeného Peugeotu Partner z libereckého kraje projel nepovolenou rychlostí. Policisté jej nekompromisně zastaví a zvou k policejnímu transporteru. Řidič s přestupkem souhlasí a platí kartou. Transakce se uskuteční zcela bez problému. Jen řidič začíná být velmi nepříjemný. „Chtěl bych na nějakém záznamu vidět svůj přestupek. Ukažte mi ho,“ naléhá. Policistka mu ale ochotně vysvětluje, že záznam na mobilním stanovišti nemají, tento je uložen v měřící oktávii, řidiči může být dán k dispozici po zálohování dat na dálničním oddělení. Zálohované záznamy z radaru slouží jako důkazní prostředek policii nebo správnímu orgánu. Řidič tak bez pozdravu odchází zpět ke svému vozu a s vytočeným motorem z místa odjíždí. „Někteří řidiči se tímto způsobem dohadují, ale bohužel, udělali jasný přestupek,“ říká policistka.

Na dálničním mobilním stanovišti policie jsme strávili asi hodinu a ověřili si, že platby kartou jsou jednoduché, zcela funkční a příliš nezatěžují administrativou. Vracíme se zpět na základnu.

Zajímalo nás, jak věc vnímají například cizinci, kteří D5 často využívají. „Ti tuto možnost vítají. Stávalo se, že neměli u sebe hotovost a následné vymáhání pak nebylo jednoduché,“ uvedl Zbyněk Slabyhoudek.

Policie České republiky má k dispozici dvacet platebních terminálů „Sedmnáct z nich mají zapůjčena dálniční oddělení a tři pak krajská oddělení v Liberci, Pardubicích a Českých Budějovicích. Terminály budou policisté zkoušet šest měsíců. Pak projekt vyhodnotí a podle jeho úspěšnosti budou uvažovat i o rozšíření služby,“ vysvětlil Slabyhoudek. Policejní prezidium tak chce řidičům, kteří u sebe nemají hotovost, vyjít vstříc tím, že mohou peněžitý trest zaplatit na místě kartou.

My se vracíme zpět do Tachova a jen co najedeme na dálnici, „přežehlí“ nás stříbrný opel. Říkáme si, jestli se podobně zachová u omezující značky. Za pár minut však vidíme policisty, kterak řidiči opelu přikazují zastavit.