Po jejich průjezdu se prý v ulici silně práší a na domech se už objevily i praskliny. Své rozhořčení místní vyjádřili v petici, kterou zaslali na městský i krajský úřad.

„Pořád se říkalo, že s tím něco úřady udělají, ale dlouho se nic nedělo," odpověděl nespokojený Stanislav Liška na otázku, proč se se sousedy brání až teď. „A se statikou domu musí provoz dělat hrozné věci. Je celý popraskaný. Jsou i škvíry, do kterých strčím prst," podotkl. Oficiální vyjádření od statika však Stanislav Liška nemá. „Kvůli prachu můžeme větrat jen brzy ráno a pozdě večer."

Místní žádají částečné omezení provozu. Je jim jasné, že úplný zákaz není reálný. Krom toho argumentují tím, že vedení města před několika lety schválilo územní plán, ve kterém se počítá s účelovou komunikací. Kvůli ní by musela na stříbrské silnici, v dolíku pod Krásným údolím vzniknout křižovatka, ze které by „účelovka" vedla přímo ke skládce, ležící v katastru Lažan. Vybudování by vyšlo na zhruba třicet milionů korun.

Jenže vyvstala otázka, kdo by cestu zaplatil? Kraj, kterému většina silnic patří, město, ani provozovatel skládky, společnost Ekodepon, se však k platbě nemají.

Krajský úřad argumentuje tím, že cestu prakticky k ničemu nepotřebuje a mimo to zastává názor, že vybudování jakéhosi obchvatu je věcí vlastníka. Tou je společnost Ekodepon, respektive Sdružení obcí pro vybudování a provozování skládky Černošín, které firmu Ekodepon pro zmíněný účel založilo. A Ekodeponu se názor kraje příliš nelíbí. „Každý rok do rozpočtu Černošína nalijeme deset milionů korun. Kdyby z toho město šetřilo, mohlo mít cestu už dávno," konstatoval jednatel společnosti Petr Strankmüller. Starosta Jan Grigar připomněl, že v rozpočtu na zhruba šest set metrů dlouhou silnici peníze nejsou.

Ve Svojšínské ulici není řešením ani zákaz vjezdu pro nákladní automobily – začaly by totiž jezdit přes Svojšín, což by se pro změnu nelíbilo zdejším občanům a obec by provedla stejnou změnu. A i kdyby nájezd ke skládce fungoval, Černošín by si od provozu kuka vozů rozhodně neodpočinul. Sice by existoval zákaz vjezdu do ulice Svojšínské, ale pokud by náklaďáky mířily od Plané, musely by projet celým centrem.

Jistá řešení by mohla vyvstat z dalších jednání. „Musíme s nimi začít," konstatoval  starosta Grigar. „Řešení by mělo hledat i sdružení obcí," doplnil Strankmüller. Pokud by jednání vedla k úspěšnému konci, je krajský úřad ochoten pomoci, nikoliv však finančně. „V případě, že bude výstavba zahájena, je Správa a údržba silnic Plzeňského kraje připravena maximálně pomoci v technické oblasti," potvrdila mluvčí krajského úřadu Alena Marešová.

Černošínská skládka by měla fungovat až do roku 2025. Sice se hovoří o jistém zákazu skládkování, nicméně politická elita stále neuvedla zákon, který by s absolutním omezením počítal.