Jedna učitelka odchází do důchodu, druhá na mateřskou, třetí učitel do jiného zaměstnání. Sehnat náhradu je podle ředitele Zdeňka Hnáta velký problém, nicméně věří, že se to podaří.

„Už jsme podali inzeráty, ale je možné, že se o pomoc budeme muset obrátit opět na učitele v důchodu.“ Jednu kantorku se již podle ředitele sehnat podařilo.

„Do důchodu ale bude v dalších letech odcházet řada dalších kolegů. Bohužel, mladí lidé, kteří by ukončili fakultu s aprobací, kterou potřebujeme, nejsou,“ uvedl ředitel s tím, že největší problém je sehnat aprobované kantory na výuku cizích jazyků či matematiky a fyziky.

Učitelé jazyků, či matematici, najdou podle Hnáta lépe ohodnocené uplatnění v jiných oborech, většinou v soukromém sektoru.

Nechuť mladých absolventů pedagogických škol k učitelské praxi spočívá ale podle lidí z oboru také v obavách z jednání s rodiči. „Často se toho obávají. Rodiče jsou v posledních letech problémovější než dříve,“ potvrdil.

Podle Radka Červeného, ředitele další tachovské základní školy, Hornické, patří mezi další příčiny nedostatku kvalifikovaných učitelů administrativa. „Té opravdu není málo. Samozřejmě sem patří také ohodnocení, i když to se v poslední době pomalu lepší. Ale to je asi ve všech profesích,“ uvedl Červený.

Jak dodal, rozšířit řady pedagogického sboru Hornické o čerstvého absolventa pedagogické fakulty se nepodařilo už zhruba sedm let.

O nedostatku učitelů ví rovněž vedoucí odboru školství Městského úřadu Tachov Josef Kožnar. „Ale odbor školství do toho příliš zasáhnout nemůže, školy si personální záležitosti řeší samy. Ale můžeme například apelovat na zřizovatele škol v našem obvodu třeba v případě potřeby bytů pro učitele,“ uvedl.

Možnost získat přednostně byt může být jednou z motivací, podobně jako zlepšující se platové podmínky. „Mohu ale potvrdit, že častou příčinou nedostatku učitelů je právě komunikace s rodiči,“ dodal Kožnar.