Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špatné návyky motorkářů prý začínají už v autoškole

Tachovsko – Říkáme jim různě – blázni na motorkách, dárci orgánů, hazardéři, a myslíme tím motorkáře. Začíná jejich sezóna.

21.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz

„Dobrého motorkáře poznáte až na druhý pohled. Jeho chování se ničím neliší od chování slušného řidiče sedícího v automobilu,“ řekl Libor Paukner, jemuž dvě kola učarovala už před lety a nyní se mu stala i zdrojem obživy.  „Jsou buď dobří nebo špatní řidiči, a je úplně jedno jestli drží v rukou volant auta nebo řídítka motorky.“

Jízda na motorce je podle něj krásný a nesdělitelný zážitek.  „Je to o volnosti, radosti, nejste v žádné krabici, máte kontakt s přírodou, cítíte okolo sebe vzduch. Srovnat se to dá možná s pocitem člověka, který jezdí na koni,“ vyznal se.

Začíná to autoškolou

Kde jsou tedy příčiny toho, že je tolik těžkých a smrtelných nehod motorkářů. Některé jsou zjevné na první pohled, jiné je třeba hledat.
„Začíná to už v autoškole,“ domnívá se Paukner, který v autoškole rovněž působil. „Mladí  tam přijdou jak nepopsaný list papíru. Učitelé možná naučí své žáky slušně ovládat osobní auto. Motorky jsou jen jakousi okrajovou záležitostí, Popelkou. Většinou s nimi sami nemají příliš mnoho zkušeností. Jak je potom mají předávat svým žákům? Ti se pak učí systémem pokus – omyl až v provozu na silnici.“  Na Tachovsku neví o učiteli autoškoly, který by se specializoval na výuku jízdy na motorce. Ale například v nedalekých Mariánských Lázních takový učitel je.

Problematické STK

Dalším problémem, který podle Libora Pauknera stojí za mnohými nehodami, je technický stav motocyklu. „V době, kdy se neustále zdražují pohonné hmoty, mnozí vyndají ze stodoly letitou motorku. Varující skutečností je, že i taková motorka většinou projde státní technickou kontrolou. Tam vám maximálně zkontrolují, jestli svítí světla. Ale komplexní technickou kontrolu udělat neumějí, protože jsou, stejně jako uváděné autoškoly, zaměřeni na osobní auta a motocykly jsou opět jen okrajovou záležitostí.“

Jarní kontrola

Základem pro bezpečnou jízdu je dobrý technický stav motocyklu. „Každý dobrý motorkář by si měl svůj stroj řádně zkontrolovat a pak může poprvé vyjet na silnici.   Je třeba, aby se zaměřil na výměnu brzdových hadic, brzdové kapaliny, podíval se, jestli má dobré pneumatiky. Zejména mladí kluci chtějí ušetřit a berou i z vrakovišť a skládek a dojíždějí je.  Nebezpečné je, když má na předním a zadním kole jinou. Jsou pak nebezpeční nejen druhým, ale především sobě. Náš zákon to ale neřeší, i naši zákonodárci se chovají k motocyklům jako k Popelce,“ domnívá se Paukner.

Kvalitní vybavení

Ne každý má na to, aby se oblékl do kůže. Ale správný motorkář ví, jak moc je vhodné oblečení důležité. „Jezdit na motorce v kraťasech je naprosto nevhodné.   Oblečení by mělo být opatřeno chrániči. Neměly by chybět kvalitní rukavice a boty.  Že je povinnou součástí vybavení motorkáře i přilba, to snad už dneska ví každý,“ vyjmenoval nejzákladnější vybavení Libor Paukner.

První nehoda

První letošní nehoda motorkáře, naštěstí bez vážných zranění, se stala v Tachově v pátek. Policejní mluvčí Dagmar Jiroušková ji popsala takto: „Krátce po 14. hodině jel po Třídě míru 45letý muž na motocyklu Suzuki. Při projíždění pravotočivé zatáčky nepřizpůsobil rychlost jízdy a při najetí na tenký pás štěrku v pravém jízdním pruhu, nezvládl řízení a vozidlo uvedl do smyku. V levém jízdním pruhu pak motocykl padl na pravý bok a následně ještě narazil do pravé přední části Renaultu, který byl zaparkovaný vlevo mimo komunikaci.“

Na Tachovsku moc nehod není

Jak dále Jiroušková uvedla, policisté nevedou zvlášť evidenci nehod motocyklů a aut. „Na Tachovsku naštěstí nedochází k velkému počtu nehod, v nichž je jeden z účastníků motocyklista. Proto neplánujeme ani speciální dopravní akce zaměřené na jejich kontrolu. Pokud se nehody s motorkami stanou, tak nejčastější příčinou je nepozornost, a to jak na straně motorkářů, tak na straně dalších účastníků nehod. K dalším patří nepřiměřená rychlost a nebezpečné předjíždění.“ Policejní mluvčí připouští, že nehod motocyklistů může být víc, než má policie nahlášeno.

Autor: Marie Podzimková

21.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Společný snímek účastníků přeshraniční porady v Tachově.

Čeští a bavorští policisté se radili o migraci, pronásledování i drog

Jakub Kindl

Plzeň nezvládla prodloužení, v Třinci bere bod

Zájem je vyšší, na venkově nápor teprve čekají

Tachovsko - Úderem druhé hodiny odpolední začaly letošní volby do poslanecké sněmovny také v okresním městě.

Motokrosové finále se vydařilo

Stříbro – Motokrosový seriál MOTUL Cup, sdružený přebor Čech západních a středních, také v letošní sezóně poslal svůj finálový závod na nejstarší tuzemskou trať – Terén sv. Petra ve Stříbře.

Při nehodě v Plané se zranili tři mladí lidé

Planá - Nehoda kamionu a osobního auta zkomplikovala v pátek odpoledne dopravu na průtahu Planou. 

FOTOGALERIE: Hasiči se museli potýkat se stísněným prostorem, ale i únikem plynu

Stříbro – O dnešním ránu v blízkosti Hornického skanzenu ve Stříbře se rozhodně nedá mluvit jako o klidném. Během ranních hodin se sem sjely hned tři jednotky hasičů, a to jak ze Stříbra, tak z Tachova. Jejich úkol byl jasný. Dostat tři zraněné osoby z Důlní štoly Prokop, která se v areálu skanzenu nachází.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení