S nástupem nového jízdního řádu, tedy od neděle, už na pravidelných spojích nebudou do Bezdružic jezdit staré motorové vozy. Bezdružická lokálka se v sobotu totiž rozloučila se starším typem motoráků. O víkendu se tak uzavřela více než třicetiletá historie provozu motorových vozů, které denně jezdily mezi Pňovany a Bezdružicemi. Nadále budou na Bezdružické lokálce přepravovat cestující moderní Regionovy. Sobotní den byl tedy nostalgickou vzpomínkou pro některé cestující, železniční fandy i vlastní železničáře. Dopoledne se na bezdružickém nádraží vařil guláš, podávalo se občerstvení a sešli se hlavně fanoušci Bezdružické lokálky.

Právě mezi železničními nadšenci i zaměstnanci si zmiňované motorové vozy vysloužily přezdívku. „Měly mnoho hanlivých pojmenování, ale nejčastěji se jim říkalo Orchestrion, protože v době, kdy vozy začínaly, tak občas bylo třeba kopnout do rozdělovače, kde bylo zaseknuté relátko nebo tlakový spínač. Další z přezdívek byla Malej motůrek," zavzpomínal Jiří Bízek, dlouholetý příznivec lokálky a také strojvedoucí v jedné osobě. Pro něho, podobně jako pro další fandy, byla sobotní poslední jízda motorového vozu Orchestrion srdeční záležitostí. Nové vozy ale přinesou například více pohodlí, nejen pro cestující. „S ohledem na turistickou oblast Konstantinolázeňska, blízkou Plzni, je tato změna určitě přínos. Pro cestující to znamená, že na všechny vlaky už budou nasazovány částečně nízkopodlažní vozy Regionova. Je tam pohodlnější nástup a výstup zejména pro invalidy a maminky s kočárky. Každý vlak umožňuje přepravu cyklistů, což v případě minulých vozů bylo problematické," dále řekl Bízek.

S Regionovou jezdí na lokálce strojvedoucí Petr Beran. „Vůz je pohodlnější a máme tu vše víc po ruce. Mě samotnému se mašina ovládá líp. Motorový vůz je stejně rychlý, stejně jako předcházející má maximální rychlost osmdesát kilometrů za hodinu. Je ale o něco živější, má výkonnější motor," sdělil strojvedoucí.

Také Petru Beranovi je vyřazení starých motorových vozů líto. I když, jak sám řekl, ty nové jsou samozřejmě příjemnější.

Motorové vozy M 152, o kterých je řeč, a které už nyní nejsou nasazovány na pravidelné spoje do Bezdružic, sem začaly jezdit už v roce 1978. „Před tím od prvních poválečných let zde jezdily staré motoráčky, podobně jako na dalších lokálkách. Měly ještě dřevěné sedačky," dodal Bízek.

Sobotní adventní jízdy byly svým způsobem také výměnou generací podobně jako tomu bylo v roce 1978. V tom roce přestaly na lokálce jezdit motoráky zvané Hurvínek. Svojí přezdívku si vysloužily kvůli zmíněným celodřevěným sedačkám a dalším dřevěným prvkům ve voze. Za zmínku ještě stojí, že jeden ze starších vozů typu M152 nesl jméno příznačné právě pro Bezdružice, totiž Kryštof Harant. Vzpomínání na časy dávno minulé pořádaly České dráhy, a.s. a Plzeňská dráha.

Snad o žádném jiném vozidle ČD nevzniklo tolik historek jako o právě o M 152.0. Zavinila to zejména jeho obrovská rozšířenost a trochu spartánské provedení. O prapůvodní přezdívce Orchestrion se vypráví následující historka. V polovině sedmdesátých let, kdy první sériové vozy M 152.0 se svými dětskými nemocemi, začaly plnit svůj denní příděl práce, běžel v televizi legendární seriál Chalupáři. Jistý již bezradný strojvedoucí, vyřešil problém vzdorujícího vozu tím způsobem, že řádně nakopl rozvaděč. K údivu všech a dle seriálového vzoru se motor v tu chvíli rozeběhl.
Zdroj: bezdruzickalokalka.cz