Vytváření sítě je součástí nového projektu Švamberské stezky chuti, který by měl zvýšit turistickou atraktivitu regionu a pomoci podnikatelům s propagací. Všechny hospody a restaurace, jichž je zatím kolem deseti, budou označeny logem labutě se zlatou kuchařskou čepičkou. Stejný symbol najdou lidé také v jídelníčku u vybrané speciality. Současně vznikne web propagující stezku po těchto zařízeních, vyjdou i propagační materiály. ČTK to řekl Jan Florian z místní akční skupiny Český Západ, která projekt realizuje.

Inspirací pro Švamberskou stezku chuti, pojmenovanou podle hradu Švamberk na vrchu Krasíkov, dominanty celé oblasti, byla Itálie. "Tam takto propojili místní producenty vína, sýrů a oliv. Nám však místní výrobci chybí, hlavně kvůli komplikované legislativě. Proto jsme vymysleli propojení restaurací, které jsou něčím zvláštní," uvedl Florian. Součástí stezky se tak stane například restaurace Hotelu Jitřenka v Konstantinových Lázních, jež nabídne jako specialitu Babiččinu svíčkovou nebo rybí restaurace v Plané u Mariánských Lázní.

Do projektu se zapojila také hospoda v Kokašicích lákající na domácí tlačenku a pizzerie Café Kryštof Harant v Dolních Polžicích. "Když budeme postupovat společně, určitě to přinese rozvoj našeho mikroregionu, jehož propagace dosud chybí. Už nyní máme zajímavé klienty, například mezi sportovci jsme vyhlášeni hlavně díky pizze.

Jako specialitu budeme nabízet určitě jeden salát a jednu pizzu," uvedla spolumajitelka pizzerie Eva Fichtlová. Podle Floriana jde o to, aby si podnikatelé z dané oblasti nekonkurovali, ale aby každý dokázal něčím zaujmout a doporučit hostům i návštěvu jiného zařízení s jinou specialitou. První propagační materiály s mapou a zakreslenou "gurmánskou" stezkou vyjdou do konce roku. Poté vznikne metodika pro další zájemce. Obsahovat bude doporučené standardy, jež by měly restaurace splňovat.

"Zvýšení atraktivity bude mít ekonomický dopad na celý region. Pocítit by to mohli také místní zemědělci," uvedl Florian. Švamberská stezka chuti je součástí mezinárodního projektu. Podobné nabídky pro turisty připravilo také Španělsko, Irsko, Wales, Maďarsko, Polsko, Řecko a Itálie. Ve většině zemí postavili projekt hlavně na nabídce místních producentů.