Rostly dlouhé desítky let a tvořily nedílnou součást krajiny. Přesto musely k zemi a pily silničářů se o to postaraly za několik málo minut. Řeč je o vzrostlých stromech, které lemovaly okraje silnic. A právě v tom odborníci spatřují problém. Mnohdy mohou stromy být potenciálním nebezpečím a to nejen pro řidiče. Svým stářím, nalomenými větvemi či přílišnou blízkostí u vozovky. Někde i stromy mohou mít nepřímý negativní vliv na postup povodňové vlny u přívalových dešťů jako v Chodové Plané.

Jedná se o tři stromy v ulici Výškovská. „O pokácení nás požádali z obce. U stromů je vpusť a veškerá voda, co teče z polí a příkopů, teče do kanalizace. Při opadávání listí se vpusť pak zacpala a docházelo k zaplavování," popsal Deníku Miroslav Sedláček ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje s tím, že také navíc stromy tvoří pevnou překážku u krajnice a v minulosti tam došlo k nehodě se smrtelným úrazem. A bude se kácet dál. Do budoucnosti plánují silničáři s odstraněním stromů u silnice z Chodové Plané směrem na Výškov. „K bývalé cihelně jezdí nadměrné náklady a překáží větve," doplnil Sedláček.

To potvrzuje starosta Chodové plané Ctirad Hirš. „Rostly příliš do silnice a vadily provozu. Hlavně ale listí a větvě ucpávaly rošt, když přišel velký vítr a déšť. Loni takto déšť Chodovou Planou vyplavil čtyřikrát," řekl chodovoplánský starosta.

Ne všechny stromy u silnic ale nutně padnou. „Rozhodně nebudeme kácet všechny aleje. Ale stromy, které jsou nemocné, přestárlé a podobně. Tam se počítá s jejich pokácením," řekl Sedláček. S kácením jde ale ruku v ruce výsadba nových stromků na vhodných místech. „Každá obec vždy požaduje následnou výsadbu. V jarním období tedy dojde k tomu, že se budou vysazovat stromy," poukázal na obnovu zeleně.

Silničáři také prořezávají náletové dřeviny. V některých případech pak zvolí solitér, který na místě náletu ponechají. I tímto způsobem, je možné nahradit pokácený strom. „Bereme to tak, že zeleň má své místo, ne ale bezprostředně u krajnice," podotkl zástupce Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.

Kácet v podobných případech mohou silničáři podle zákona od začátku listopadu do konce března. U silnic je ale s motorovou pilou můžeme vidět i mimo toto zákonem dané období vegetačního klidu. „Jde ale o případy, kdy provádíme prořezávku větví z důvodů výhledu do křižovatek nebo na dopravní značky. Eventuálně, když strom praskne nebo je nějak poškozen třeba větrem a hrozí nebezpečí pádu větve na vozovku," dále popsal Sedláček.

Také v Tachově se v minulých dnech kácelo. Šlo o jeden strom mezi kruhovým objezdem a vlakovým nádražím. „Byl to javor a napaden byl dřevomorem kořenovým. Hrozilo rozpadnutí kmene," vysvětlila Marie Multušová z Odboru investic Městského úřadu Tachov. Dodala, že jde o houbu, která napadá strom od kořenů až po korunu. Město se strom rozhodlo pokácet na základě hodnocení odborné firmy. „Hrozilo nebezpečí pádu stromu a tím k ohrožení zdraví či životů lidí," doplnila Multušová. V následujícím období se město chystá na ošetřování stromů v parku 
u bývalého letního kina.