Stavbě, která je hned po císařské jízdárně ve Vídni druhou největší ve střední Evropě, hrozila před lety demolice. Tachov se nakonec rozhodl a s pomocí státu památku opravuje. Za posledních pět let přišly opravy na téměř 50 milionů korun. Aby lidé viděli, že se opravy tak významné památky vyplatí, konají se zde letní koncerty, řekl ČTK starosta Ladislav Macák.

Letošní sérii vystoupení odstartoval houslista Pavel Šporcl, kytarista Lubomír Brabec a zpěvák Daniel Hůlka, kteří přilákali několik set posluchačů. Další koncerty obstarají britská hudební uskupení - sbor Brighton and Hove Music Service, Oxfordshire County Youth Orchestra a The National Youth Wind Orchestra of GB. Sérii koncertů letos uzavře 9. září Vivaldi Orchestra Praga a Václav Návrat se svými barokními houslemi. "Lidé, kteří na koncerty přijdou, vidí pokrok. To, co se zase podařilo na jízdárně opravit," řekl starosta.

Zatím se opravily střechy, klenby, dlažby, v hlavním sále se částečně obnovila výzdoba. "Hlavní letošní akcí je oprava lucerny - takového světlíku ve střeše, který byl zatím opraven jen provizorně," uvedl starosta. Asi 70 procent nákladů na opravy hradil stát, zbytek Tachov. Nově vypracovávaná projektová dokumentace by měla naznačit, co vše ještě bude třeba udělat a kde. Zatím byly práce na jízdárně záchranné, teď bude potřeba dodělat infrastruktury. Radnice věří, že na unikátní stavbu by mohla získat dotaci EU.

Zbývající náklady se odhadují na přibližně 100 milionů korun. V budoucnu by jízdárna mohla sloužit jako místo přeshraniční česko-německé spolupráce, mohlo by zde být muzeum bylinkářství, sály, kavárna a další prostory pro kulturní a společenské akce. Mohou se tu pořádat svatby. Jízdárna byla vystavěná v novorománském slohu v letech 1858 až 1860 na přání generála Alfreda Windischgrätze. Monumentální stavba byla dokončena v roce 1862. Patřily k ní hostinské pokoje, kovárna a stáje. Stavbou se rod Windischgrätzů velmi zadlužil.

V roce 1945 jim majetek zabavil stát. Jízdárna od té doby sloužila jako příležitostný sklad. Poté ji využívala pohraniční stráž. V roce 1981 ji ministerstvo kultury vyřadilo ze seznamu kulturních památek a uvažovalo se o demolici. Jízdárnu o rozměrech 20 krát 40 metrů zapsalo ministerstvo, pod tlakem radnice, znovu na seznam nemovitých kulturních památek v roce 1991. O pět let později ji armáda městu převedla za symbolickou cenu. V srpnu 2000 začaly záchranné práce.