„Přibližně deset firem nás z důvodu nedostatku zakázek požádalo o souhlas využití možnosti ponechat některé zaměstnance doma se sníženou mzdou. Jedná se ale o společnosti, které nemají odbory. Ty, které je mají, se v této souvislosti obracejí právě na odboráře,“ uvedl ředitel pracovního úřadu Jaroslav Stehlík.

Do jednání s odbory v brzké době vstoupí také vedení tachovského Grammeru, firmy vyrábějící interiéry do osobních automobilů. „Vzhledem k nedostatku zakázek dojde k omezení výroby. My ale chceme, aby na to naši kmenoví zaměstnanci doplatili co nejméně. Variant je několik, prioritou ale zůstává vyhnout se propouštění,“ řekl ředitel firmy Martin Kořínek.

O to samé se snaží i společnosti, kterým byl souhlas k časově omezenému počtu zaměstnanců úřadem práce dán. „Nejčastější variantou je, že lidé zůstávají doma za šedesát procent mzdy. V některých firmách zase volí prostřídávání zaměstnanců. Týden zůstane doma jeden, druhý týden zase další,“ nastínil ředitel tachovského úřadu práce Jaroslav Stehlík.

Trend žádostí firem o omezení počtu zaměstnanců eviduje úřad práce od října loňského roku.

„My vlastně suplujeme odbory. Ze začátku se nám tento vstup do vztahu zaměstnavatele se zaměstnancem příliš nezamlouval. V diskuzích padaly názory, že vyřešit smluvní vztahy by si měly vyřešit dotčené strany,“ podotkl Stehlík.

„Nakonec ale zvítězil názor, že schválením žádosti vlastně zachráníme pracovní místa a zaměstnancům tak zůstane naděje, že se do práce vrátí,“ vysvětlil Stehlík.

Jednou z firem, které se omezení pracovních sil zatím vyhýbá, je Ideal Automotive v Nové Hospodě. „Tuto variantu jsme zatím nepoužili, i když také my máme oproti předpokladům pokles zakázek. Nevylučujeme ale, že k ní nedojde,“ uvedl šéf personálního oddělení Pavel Filo.

I když nucenými dny volna přijdou zaměstnanci o podstatnou část výplaty, vidí tuto variantu jako nejschůdnější.

„Rozhodně by to bylo lepší, než kdyby propouštěli. Což by byla ta nejhorší varianta, kterou by vedení spolu s odboráři mohli vymyslet. Snad k ní nedojde, i když u nich nelze vyloučit nic,“ řekl jeden ze zaměstnanců Ideal Automotive, který si nepřeje zveřejnit své jméno. „Už tak jsem v podniku zařazený mezi černé ovce a nechci, aby to bylo ještě horší a já se tak ocitl na seznamu prvních případně propouštěných lidí,“ vysvětlil.