VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolowratovu jízdu jelo třiaosmdesát posádek

Přimda /FOTOGALERIE/ – Přimdské náměstí bylo dějištěm zajímavé motoristické akce. Pochopitelně nemluvíme o ničem jiném, než o tradiční Jízdě Saši Kolowrata, memoriálu Františka Tomáše Kolowrata - Krakovského, jízdě veteránů.

20.6.2010
SDÍLEJ:

Více než než osmdesát historických vozů se v sobotu vypravilo na tradiční Jízdu Saši Kolowrata v Přimdě.Foto: DENÍK/Josef Holek

Letos to byla jízda vpořadí desátá a účastnilo se ji třiaosmdesát posádek zcelé republiky. Samozřejmě nechyběli účastnici zNěmecka. Je faktem, že aut bylo přihlášeno více, jezdce ale nejspíše překvapilo mizerné počasí, které panovalo nad celou republikou. Jen na Tachovsku se mraky roztrhaly a vprůběhu jízdy nespadla ani kapka. Jaká ale celá akce byla? To jsme se rozhodli prověřit doopravdy zevrubně. Celou trasu – téměř stokilometrovou – jsme si projeli vzávěsu za historickými automobily a můžeme už zkraje říci, že pořadatelé ani jezdi nezaváhali.

Řekli jsme, že začneme zkraje. Tak tedy ano. Startem i cílem je náměstí vPřimdě. Od brzkého rána se na místo sjíždějí vozy ale i motocykly všech značek, zejména ze starého kontinentu. Je ale faktem, že nechyběly ani kousky ze zámoří. O nich ale až později. Za hradem se začíná černat, deště se sice nebojíme, ale je nepříjemný. Návštěvníci přichází, rynk je brzy zaplněn. Mrak přešel, pršet nejspíše nebude.

Mnozí znávštěvníků i řidičů se naklánějí do kabrioletů, se svraštilými čely mudrují nad výbavami a motory a porovnávají. Panuje pohodová atmosféra, je asi půl jedenácté, za slabou půlhodinu vyrazí první vůz. Je zároveň nejvyšší čas projít si vozový park. Prohlížíme si několik Triumphů Spitfire, MG – A, červené Jaguary nebo Fiaty 124, Dino a X/19. Jdeme dále a prohlížíme daleko starší vozy. Pokud jsou výše jmenované vozy zšedesátých nebo sedmdesátých let, pak ty, které budeme zmiňovat nyní, jsou zlet dvacátých, třicátých a čtyřicátých. Nemůžeme minout Tatry 54, Pragy Alfa, Aera, nebo bleděmodrý Tatraplán.

Nejzajímavější kousky si necháváme na konec. Nejstarším vozem Jízdy Saši Kolowrata byl vyhlášen Laurin a Klement 105, který řídí Miroslav Bayer zPlzně. Jeho vůz byl vyroben už vroce 1924. Jen o čtyři roky mladší je Ford A, který přivezl Trevor Beauchamp ze Studánky. „Je takový velký, ale musí být i pohodlný. Leckterý vůz moderní doby by si zjeho prostornosti měl vzít příklad,“ řekl súsměvem návštěvník Jan Kudela zDomažlic.

Vkategorii motocyklů nelze nezmínit BSA 550 zroku 1928 sedlanou Josefem Novým zPlzně nebo klasiky Jawu 350 či ČZ 250. Miliary kategorii hájily druhoválečné Willysy MB a Dodge WC 52.

Je krátce po jedenácté, lidé se srocují za čerpací stanicí, na výjezdu známěstí. Startovací prapor drží senátor a stříbrský starosta Miroslav Nenutil. Na startu je sním i hlavní organizátor Antonín Hofmeister. Představuje jednotlivé posádky a vkrátkosti pohovoří o každém zvozů. Doslova se procpeme davem, zdravíme Bohumíra Kráčmara, který fotografuje jednotlivé posádky. Vybíráme dobré místo pro focení. Nafotíme asi půlku posádek, usoudíme, že toho máme ze startu dosti. Zároveň vidíme, že startovací prapor nyní drží starosta německého Pleysteinu Johann Walbrunn. My však vyjíždíme na trasu.

Mraky se zvedly, občas vysvitne slunko. Je krátce před polednem. ZPřimdy se vydáváme přes Třemešné do Bělé nad Radbuzou. Tady je první kontrola – řidiči dostávají do speciální tabulky razítko dokladující průjezd. Mírně jsme nakousli okres domažlický a vracíme se přes Dehetnou zpět na Tachovsko do Stráže, kde je druhá kontrola. Jedeme vkoloně za Cortinou. Ve zpětných zrcátkách vidíme i černý, obří a chrómem zdobený Chrysler Imperial. Díváme se do listiny, kdo stímto zajímavým kouskem jede. Nenacházíme ani jméno, ani vůz. Že by jel někdo jen tak, bez zaplaceného poplatku? Zajímavé… To už ale vidíme věž borského zámku. Tam na veterány čeká starosta Petr Myslivec, je kontrolorem na třetím stanovišti. Má na sobě historický oblek. Mnohé dámy si neodpustí poznámku, že mu to moc sluší. Ten opáčí, že nejlepší zábavou je se do něho obléci.

Jedeme zpět na Přimdu. Vkopci za Velkými Dvorci chceme předjet kolonu Škod Felicií. Za nimi brumlá modrý Triumph Spitfire MK 3 zroku 1968, chce předjet a taky to udělá. Laděné výfuky zahřmí a maličký kabriolet vystřelí vzhůru. Pomalu mu nestačíme. Později se majitele ptáme na motor. „Je to šestiválcový, vodou chlazený dvoulitr,“ odpovídá majitel zPlané. „Aha,“ říkáme my a chápeme, že kopcovitý úsek, kde Felicie nejely, projel Spitfire jen tak.

Blížíme se k Rozvadovu, lidé mávají. Překračujeme hranici, zRozvadova mají jezdci už čtvrté razítko. Přemýšlíme nad tím, zda bychom se mohli takto hranicí, kde nikdo nekontroluje, projíždět před 25 lety jen tak. Určitě ne. Jsme ve Waidhausu a to už přichází na řadu němečtí požárníci. Vcentru městečka nás hasič posílá ke stadionu. Tady máme pár desítek minut odpočinku, můžeme si dát steak nebo bratwurst.

Sjezdci probereme jejich zážitky. „Dnes je to absolutně úžasné. Jízdy se účastníme poprvé a jsme mile překvapení,“ řekli nám manželé Smelikovi. Ladislav Smelik jel ve Fiatu Dino, jeho manželka Kateřina (později vyhlášena jako nejmladší účastnice Jízdy, pozn. red.) pak včervené Škodě Felicii. My ale pokračujeme zWaidhausu do Woppenriethu. Hasiči stojí na každé křižovatce, jsou usměvaví. Ukazují nám cestu a řídí dopravu. Veteráni mají vždy přednost. Vzhledem ktomu, že pokaždé jedeme mezi dvěma veterány a máme úsměv od ucha kuchu, přednost nám určí požárník taky. Děkujeme, ale alespoň netrháme kolonu.

Projíždíme přírodou, která vzdáleně připomíná Šumavu. Lesy střídají dlouhé jízdy mezi loukami. Jedeme vprůměru šedesátkou. Čeká nás další zastávka. Tentokráte vMuzeu zemědělské techniky ve Woppenriethu. Po Waidhausu další kontrola a dalších pár minut odpočinku. Stáčíme se zpět kčeské hranici. Vjíždíme do Waldthurnu, občané mávají, malí kluci běží za vozy a halekají. Motory hřmí, spálený benzin je omamný. Vkaždé sebemenší vísce stojí hasiči a ukazují směr a vkaždé vísce veterány vítají. Nejinak tomu je i vPleysteinu. Pár minut se zdržíme, než kontrola všechny řidiče odbaví. Kontrola je to předposlední. Přes Lohmu jedeme do Eslarnu. I tady se opakuje stejný scénář – lid mává, hasiči dokonale navigují. Tabulka kontrol je plná.

Čeká nás poslední část cesty. Bez zastávky jedeme na Přimdu, do cíle. Hranici přejíždíme vŽelezné, po cestě uděláme ještě pár fotek, předjedeme pár veteránů. VPřimdě zaparkujeme a poklusem se přesouváme kcíly, opět kvůli fotkám. Tam je ale i parta chlapců, kteří si pro sebe počítají a vlastně tak neoficiálně určují pořadí. „Jste osmí, jste devátí, jste desátí,“ křičí na posádky.

Jízda Saši Kolowrata je u konce, veteráni dojeli. Jezdce čeká vyhodnocení. Hodiny přimdského kostela bijí čtvrtou hodinou odpolední. Akce se obešla bez nehody. Jízdu pořádal Auto moto veteran club Český les ve spolupráci směsty a obcemi Přimda, Bor, Rozvadov, Stráž, Bělá nad Radbuzou, Eslarn, Waidhaus, Pleystein a Waldthurn.

Autor: Josef Holek

20.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby se samozřejmě nevyhnuly ani vesnicím. Již od začátku se voliči k urnám dostavili také v obcích Horní Kozolupy a Slavice.

I v komunistické baště vyhrálo Babišovo ANO

Roman Hubník.

Hubník: Škoda první půle

V uličkách Tachova vyhrál Tomáš Jaša

Tachov – Více než 150 běžců v několika věkových kategoriích přilákal tradiční říjnový Večerní běh Tachovem.

Ve Stříbře šla volit i maminka před porodem, v komisi byla žena s trikolorou

Stříbro - Volební okrsek číslo šest ve Stříbře je v budově Základní školy v Gagarinově ulici.

Výlov Regentu začal

Stovky milovníků rybích pochoutek se zúčastnily prvního oficiálního dne výlovu rybníku Regent, který je největším rybníkem na území Tachovska.

Čeští a bavorští policisté se radili o migraci, pronásledování i drog

Tachov – Ke společné diskusní poradě zasedli v Tachově na zámku policisté z tachovského okresu a příhraničních regionů Bavorska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení