„S výukou dějin období do roku 1989 se studenti víceletého gymnázia setkají několikrát. Nejnovější dějiny dobírají ve druhém ročníku, pak znovu v pátém a šestém. Studenti humanitního směru berou tyto dějiny hodně podrobně. Například v letošním roce má tachovské gymnázium otevřen dějepisný seminář, v němž studenti pracují i s archivem a jdou poměrně do hloubky tématu.“

Do hloubky, co to přesněji znamená?

Pracují s archiváliemi, mají větší prostor pro práci s dobovým tiskem, věnují se řadě témat, třeba socialistické propagandě. Zkoušejí si i různé projekty, kde pracují například s výpověďmi pamětníků.

Můžete některý z projektů více přiblížit?

Zmínila jsem propagandu. V tomto projektu se studenti zkusili sami nastylizovat do propagandistických letáků a pak jsme rozebírali, proč se zrovna používaly takové motivy a komu byly cíleny a podobně. Výuka je pak více prožitková, než sdělovat pouze fakta.

Možná právě tím je to pro studenty i zajímavější.

Určitě je to pro ně zajímavější a pracují se vzpomínkami pamětníků a do toho se provazuje problematika regionu. Někdy se sami diví, co všechno se od babiček, dědečků, nebo rodičů dozví.

Připomíná gymnázium nějak konkrétněji přímo 17. listopad?

Každoročně už několik let se koná v období 17. listopadu studentská akademie věnovaná Mezinárodnímu dni studentstva a tento významný den se vždycky připomíná. Jak ten z roku 1939, tak i ten z roku 1989. Každá třída si připravuje vystoupení. Některá to pojme pro pobavení jako recesi, jiné opravdu sáhnou po historickém tématu a zkusí je ztvárnit nějak nevšedně.

Je v učebnicích věnován dostatečný prostor událostem od února 1948 do listopadu 1989?

Je tomu věnován zhruba stejný prostor jako jiným obdobím. Je na tom vyučujícím jestli tomu dá větší prostor. Látka je to strašně důležitá, takže pokud to jde a čas mě netlačí, ráda těmto událostem věnuji ve výuce větší pozornost. A máme také spoustu aktivit a projektů, které školám nabízejí různé organizace. Teď se třeba podílíme na projektu zaměřeném na vzpomínky pamětníků. Studenti z mojí třídy třeba zrovna nedávno zpracovávali život pana Brabence (sbormistr Tachovského dětského sboru – pozn. red.).

Poznáte na dětech, že je toto téma baví více než třeba jiná látka?

Určitě je jim to bližší. I proto, že se mohou opřít o to, co zaslechnou od svých rodičů, prarodičů. Navíc jsou jim bližší dějiny vlastní země i tohoto regionu. Je škoda, že tomu není možné věnovat ještě větší prostor, protože látky je šílené množství.