Zkoušku nanečisto zažívají v těchto dnech studenti maturitních ročníků na Tachovsku. Od pondělí si mohou v průběhu čtyř dní vyzkoušet novou podobu státních maturit. Budoucí maturanti si tak mohou procvičit své znalosti z matematiky, českého i cizích jazyků. Avšak reakce na ni, převážně z řad vedení škol, není právě příznivá. „Tato podoba maturit je pro nás náročnější,“ řekla Deníku ředitelka tachovského gymnázia Irena Volkovinská. „Hlavně co se týká jejich přípravy i logistiky,“ dodala.

Její slova potvrdila také ředitelka Střední průmyslové školy ve Světcích Jana Hrčková. „Na přípravě maturit jsme strávili jeden rok,“ uvedla Hrčková. „Tato příprava byla opravdu složitá. Distrubuci zásilek předchází přísné zabezpečení, materiály se musí ukládat na zabezpečené místo. Jen návod, který určuje učitelům jak zadat studentům práci, má rozsah deseti stránek. Také je složité vyhodnocování výsledků studentů. Testy z jazyků jsou rozděleny na několik částí, z nichž jedna se musí naskenovat a poslat na vyhodnocení do ústředí, druhou budou vyhodnocovat naši učitelé,“ popsala administrativní nároky Hrčková.

Ve Stříbře si zkoužku dospělosti nanečisto vyzkoušeli studenti pěti tříd ze tří škol. „Dnes jsme rozpečetili krabici, ve které byly zalepené obálky. Ty si pak rozlepí sami studenti, v naší škole tedy gymnazisté a studenti obchodní akademie,“ uvedl ředitel Gymnázia a Obchodní akademie ve Stříbře Milan Deredimos.

Všechna pravidla prý dodržují. „Do třídy si žáci nic nevzali, jen občanské průkazy. Jsou obeznámení s tím, že nesmí třídu opustit, pokud tak učiní, zkoušku ukončí. Ve třídě mají pouze povolené pomůcky jako jsou třeba pravopisné slovníky, tabulky nebo obyčejné kalkulačky,“ dodal Deredimos.

Na Střední odborné škole ve Stříbře si maturitu zkouší tři třídy. „Myslím, že není od věci si nové maturity vyzkoušet, Už teď vidíme, že systém je sice nastavený dobře, kontakty a spolupráce funguje, přesto je vidět, že je ještě třeba nějaké mouchy vychytat,“ řekl ředitel školy Václav Halada, tento týden dosazený do funkce školního maturitního komisaře. „Zatím se však nemohu vyjádřit, jaký ohlas zkoušky přinesou,“ dodal Halada.

Ani školní inspektoři ještě neví, co si o těchto zkouškách myslet. „Každá nová věc se samozřejmě těžko prosazuje. Zatím se nedá říci, jak to bude fungovat, od toho tu ostaně ani nejsem. Já mám zatím za úkol pouze monitorovat stav. Teprve čas pak ukáže, zda by tyto maturity mohly být přínosem,“ myslí si plzeňský školní inspektor Jan Aschenbrenner.

Už po první hodině zkoušek měli studenti jasno. „Vydržet se to dá. Ale je tam opravdu hodně textu na čtení a to zdržuje. Kolikrát je to i napsané tak, že si to musíte víckrát přečíst, protože to jinak zní trochu pomotaně. Po pravdě řečeno, vůbec se na tu pravou maturitu netěším,“ řekla Deníku Kateřina Marková ze 4.C Střední odborné školy ve Stříbře.

Podobný názor má i Marcela Kuchárová z Nedražic, která navštěvuje stejnou školu, ale obor Veřejnosprávní činnost. „Tady se ukáže, jak člověk uvažuje. Zadání s úkoly jsou dlouhá a přečíst je jednou je málo, prostě je potřeba si je přečíst alespoň dvakrát, aby student podstatu otázky pochopil. Každopádně šedesát minut na dvaatřicet dlouhých otázek je opravdu málo, chce to o něco delší čas,“ myslí si Kuchárová. „Co mi ještě přijde jako zbytečnost je to, že se musí dávat na vše pozor, nesmíte papír trochu ohnout nebo přetáhnout křížek v rámečku, jinak jsou ty práce prý diskvalifikovány. Řekla bych, že je to trochu přehnané, to samé, jako dát si tašky na určené místo a podobně. Všechno je přísné,“ dodala Kuchárová.

Přísná pravidla dokonce zamezila během zkoušek vstup i novinářům. Proto Deník ze jmenovaných škol nepřináší aktuální fotografie ze tříd, ale pouze z chodby před třídou.

Václav Šimek, Martina Sihelská