Historie tachovské železniční stanice však sahá až do roku 1895, kdy byla vybudována trať Tachov – Planá. Došlo tím ke spojení města s důležitou dopravní teplou Plzeň – Cheb. Původně měl být Tachov její součástí, nerozumností tehdejších konšelů k tomu však nedošlo. „Tachovské veličiny se stavbě vzpíraly z bázně, že budou poškozeny zájmy živnostníků a vlastníků…“, zachycují historický mezník a důležitý moment pro budoucí rozvoj města dochované prameny železniční stanice Tachov. Později byl názor městských radních přehodnocen, proto se vybudovala místní dráha do Plané. S rozvíjejícím se průmyslem i narůstajícím obchodem nabývala tato dráha stále většího významu a důležitosti. Síla i potřeba vybudovat železnici jižně od Tachova, tedy k Domažlicím, se ukázala jako nutná. Před samotnou stavbou se nabízelo několik variant vedení trasy. Jedna z uvažovaných tras měla dokonce vést přes Přimdu, návrh byl však koncem 19. století zamítnut.

Je samozřejmé, že za dobu své existence byla tato trať svědkem spousty událostí. Například v roce 19l9 byl mezi Tachovem a Starým Sedlištěm přepaden vlak houfem německých zbojníků a domažlická vlaková četa, která vlak doprovázela, byla do krve ztlučena. Dne 21. července 1925 vypukl velký požár u nádraží v Tachově, v roce 1928 byl zahájen provoz motorových vlaků. Ani smrtelné nehody se této trati nevyhnuly. Dosti se toho událo na této trati i v době druhé světové války, ať již to byly transporty smrti nebo krátce po ní transporty při odsunu Němců, či o něco později při dosidlování vylidněného pohraničí.

Postupem času se vše vrátilo do starých kolejí. V poslední době poklesl zájem o železniční přepravu. Tím ztrácí železnice pochopitelně i značnou část tržeb.

Hlavní důvody vzniku železničních tratí byly především hospodářské potřeby. Neméně důležitým se v průběhu jejich existence ukázal být cestovní ruch a turistika. Výjimkou v tomto ohledu není ani trať Domažlice – Tachov. Je na ní 23 zastávek a 5 železničních stanic včetně Domažlic a Tachova.

Ze železniční stanice Poběžovice odbočuje trať do Staňkova, otevřena byla také v roce 1910.

Ze železniční stanice Bor odbočuje trať do Svojšína, otevřena již v roce 1903.

V železniční stanici Tachov domažlická trať úvratí pokračuje do Plané.

Autor čerpal z brožury, která byla vydána k 90. výročí zahájení provozu této trati.

Stanislav Kitzberger