Ukázkový chránič náběhu svodidel instalovala Evropská asociace bezpečnosti silnic (EABS) na jediném místě v Plzeňském kraji – u Přimdy na silnici vedoucí do Rozvadova. Bylo tím zajištěno místo, kde náběh svodidla směřoval přímo do mohutného stromu.

Nový typ svodidel má jiné zakončení a tvar. Šikmý náběh současných svodidel může podle odborníků z EABS auto vymrštit do vzduchu. Auto se pak nedá kontrolovat a může skončit v protisměru, mimo silnici či ve stromě. Ukázkový bezpečnostní prvek, který asociace instalovala u Přimdy, má splňovat funkci tlumicího zařízení a chránit motoristy před nárazem do mohutného stromu, který stojí těsně za svodidly.

Náraz do stromu nepřežila spolujezdkyně.

Pokud by se silničáři rozhodli používat tyto tzv. náběhy svodidel, nemusely by být nutně káceny nebezpečné stromy podél silnic.
Podobná bezpečnostní zařízení se používají například v severských zemích, ve Francii i v některých dalších evropských státech. „V zahraničí jsou standardem, u nás se ale v tomto moderním provedení nepoužívají. Přitom je auto po nájezdu na svodidla často vedeno jako po kolejích až do nebezpečného místa. Narazí pak do stromu nebo viaduktu, což bývají smrtelné nehody,“ uvedl ambasador EABS Marcel Mourek. Koncovka najetí vozu na svodidlo zamezí. U Přimdy je zařízení na ukázku, testuje se jeho provoz.

Silničáři nový bezpečnostní prvek znají, používat jej zatím nebudou. „Při pravidelné údržbě se obvykle vyměňují stávající svodidla kus za kus. Pokud bychom měli instalovat nový bezpečnostní prvek, musí k tomu nejdříve dát podnět policie příslušnému silničnímu správnímu úřadu, ten pak rozhodne a my se podle toho zařídíme,“ vysvětlil provozně-výrobní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma.

Nebezpečné stromy u silnic se průběžně odstraňují. V letošním roce silničáři pokáceli například aleje u Pláně či Vlčic na Plzeňsku, u Chotiměře na Domažlicku a u Sytna na Tachovsku. „Tento týden plánované odstraňování nebezpečných stromů končí, už se budou řešit jen havarijní stavy,“ upřesnil Šíma.

„Letos jsme káceli především štíhlé, vysoké topoly, které představují u silnic největší nebezpečí,“ dodal s tím, že topoly častěji usychají a ztrácejí větve, které pak často padají přímo na silnici. Někdy tak končí i celé stromy. Ke všem odstraňovaným stromům a alejím musí mít silničáři dendrologické posouzení. „Občas odstraňujeme nebezpečné kusy i na základě podnětů či pojistných událostí. Letos to bylo například u Chodského Újezdu, kdy topol padl přímo před auto a řidička do něj narazila,“ doplnil provozně-výrobní ředitel.