Žádný spoj objednávaný krajem nebude rušen, časy se změní minimálně, vlaků bude vypravováno stejně. Největší změnou bude omezení dopravy ze dvou na jednu kolej z Rokycan do Chrástu kvůli stavbě třetího koridoru z Prahy do Plzně. Novinářům to řekl Vladimír Kostelný z krajského centra Českých drah (ČD).

Regionální vlaky budou v tomto úseku po celou dobu platnosti jízdního řádu, od 9. prosince 2012 do 14. prosince 2013, odjíždět z Plzně směrem do Rokycan ve 32. minutě a v opačném směru přijíždět ve 27. minutě, tedy o deset až 15 minut později než dosud, uvedl. Osobní vlaky se musí kvůli jednokolejnému provozu přizpůsobit rychlíkům, které pojedou mezi Plzní a Rokycany ve stejných časech jako v letošním roce.

Díky tomu, že na koridoru už je hotová část Beroun – Rokycany, zkrátí se jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Plzní o osm minut. Úsek Plzeň – Cheb už je také dokončený, a tak cesta z Chebu do Prahy bude od nového jízdního řádu o 16 minut rychlejší a potrvá tři hodiny. Další novinkou bude, že rychlíky na Mnichov budou jezdit častěji, každé čtyři hodiny, a na západ Čech budou pravidelně zajíždět dva páry vlaků Pendolino.

Plzeňský kraj bude podle ČD spolu se středočeským a ústeckým jedním ze tří krajů v ČR, který příští rok zvýší rozsah vlakové dopravy. Od roku 2005, kdy činil počet kilometrů ujetých osobními a spěšnými vlaky pět milionů, se objednávky kraje u ČD zvyšují.

Na zajištění dopravy v regionu dostanou příští rok ČD o desítky milionů korun více než letos, kdy to bude 541 milionů korun. „Z toho 74 procent, což je druhý nejvyšší podíl ze všech krajů v ČR, tvoří přímá dotace Plzeňského kraje a zbytek je účelová dotace státu. Jednání s krajem začnou počátkem prosince a měla by skončit v lednu nebo v únoru," uvedla Zdeňka Kmochová, ředitelka firmy POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy), kterou vlastní kraj a město.

Nárůst bude podle Kmochové dán vyššími poplatky za dopravní cestu od července 2013 a nákupy nových vlaků RegioShark. ČD jich pořídí díky dotaci EU i podílu kraje do června 2013 sedm; všechny pro trať Plzeň – Domažlice. Bez nových vozů a zdražení dopravní cesty by dal kraj zhruba stejně jako letos, řekla. Ze současných osmi na 12 se zvýší počet nových souprav Regionova. Nasazeny budou na tratích Domažlice – Tachov – Planá, Chrást – Radnice a Nýřany – Heřmanova Huť a od března na Plzeňské lince, nově s výdejními automaty bez průvodčího.

Železnice má trvale tvořit páteř veřejné dopravy; na ni se napojují autobusy. Tuto koncepci chce kraj udržet.