„V uplynulých týdnech jsme vagón kompletně odstrojovali až na podvozek. Kontrolovali jsme nosné prvky podvozku a zjistili nutnost výměny některých kovových prvků. Musela proto dolů i podlaha. Ale teď už víme, co je potřeba a v současné době jde o to, sehnat materiál a můžeme začít stavět. Hlavní nosníky jsou naštěstí v pořádku a střecha taky,“ popsal odstrojený více než sto let starý vagón Jindřich Sitta starší. Ten je zároveň místopředsedou Československé obce legionářské (ČSOL) a vybudování repliky štábního vagónu leží na jeho bedrech.
Velký problém je podle něj například sehnat dřevo v takovém profilu, v jakém jsou vyrobeny dřevěné části vagónu. Stavitelé repliky museli najít sušárnu, která dovede připravit materiál přesně podle jejich představ.
„Tým, který se o výstavbu stará, je řekněme ideově pracovní. Musí z historického hlediska říct, co může či nemůže ve vagónu být. Problém je například sehnat odpovídající spojovací materiál. Takový už se dnes nevyrábí, asi si ho budeme muset sami vykovat,“ vysvětlil dále Sitta starší s tím, že k zachování věrnosti vycházejí stavitelé rovněž ze spolupráce a zkušeností železničářských spolků. „Rozhodně nepostavíme stoprocentního veterána, ale repliku,“ dodal.
Jeho syn mezitím z kanceláře přináší plány, jak by měl štábní vůz vypadat. U odstrojeného vagónu si prohlížíme barevné grafické studie. Ve voze bude zasedačka se stolem, židlemi, skříňkami, mapami na stěnách. Ložnice se třemi palandami. V přední části strážní stanoviště se zásobárnou dřeva na vytápění. Dále chodbička, kuchyňka, sociální zařízení. Člověk by ani nevěřil, že se tohle všechno může do jednoho vagónu vejít. „Sociální zařízení ale bude už moderní,“ vysvětluje dále místopředseda legionářské obce. Vlak totiž bude od roku 2014 jezdit několik let po českých a slovenských městech, aby byl k dispozici nejen veřejnosti, ale zejména školní mládeži coby realistická pomůcka ve výuce našich dějin. „Chceme tak ukázat, jaký význam měly československé legie pro vznik samostatného státu,“ uvedl Sitta.
Rozpočet na vybudování první repliky je 0,8 milionu korun. Vše je zatím hrazeno z rozpočtu ČSOL, která prozatím uvolnila na projekt legionářského vlaku jeden milion korun. „Jsou v tom zahrnuty i náklady na vytvoření výstavy, která bude součástí vlaku. Samozřejmě sháníme sponzory, dotační tituly a chceme diskutovat s politiky o tom, jestli je sto let od vzniku legií dostatečně zajímavé výročí na to, aby založili nadační fond ve prospěch tohoto projektu,“ uvedl Sitta starší.
Čtěte také: V Krasíkově staví repliku legionářského vozu