Vlastní zkušennost a snaha pomoci, to byla motivace pro Zdeňku Veselou z Tachova, aby se stala autorkou projektu Cizí jazyk – klíč k velkému světu. Projekt už dnes umožňuje pedagogickým pracovníkům se vzdělávat a zdokonalovat v anglickém jazyce. Cíl, vytvořit cestu k lepšímu jazykovému vzdělání, byl dosažen, ale cesta k němu nebyla jednoduchá. Více řekla Deníku o projektu jeho autorka.

Kdy vás napadlo dát dohromady projekt, který by umožnil jazykově vzdělávat pedagogické pracovníky?

První nápad byl už před dvěma lety. Tehdy jsme po vlastních zkušennostech po absolvování různých rychlokurzů o tom přemýšlely s mojí kolegyní. Původně jsme chtěly zorganizovat nějakou přijatelnou formou výuku anglického jazyka jen pro učitelky z naší školy v Pošumavské ulici.

Proč jste tedy nešli do malého projektu?

Projekt takového rozsahu by zřejmě neprošel. Uvažovali jsme o dotacích z Evropské unie a tam mají šanci spíše projekty větší.

Proč právě výuka jazyků?

Celá řada pedagogických pracovníků se potýká s nedostatky v jazykové oblasti. Vývojový trend vyžaduje znalost jazyků jak v osobním, tak v profesním životě. Stále častěji se setkáváme s poptávkou rodičů, kteří mají zájem o výuku pro své děti už i v mateřských školách. Abychom mohli vylepšit naše služby, je nutné začít u sebe. V našem regionu sice existuje různá nabídka jazykových kurzů, ale ta mnohdy neodpovídá speciálním potřebám učitelek, je náročná na čas i na finance.

Přibližte čtenářům, jak projekt vlasně funguje?

Jde především o prezenční výuku, která se uskutečňuje formou dlouhodobějšího jazykového kurzu. Vede ho zkušená lektorka za současného využívání moderní informační techniky, kterou v rámci projektu pořídíme. Účastnice kurzu dochází pravidelně každý čtvrtek k nám do mateřinky, kde se v podvečer tři hodiny věnují výuce angličtiny. Součástí projektu jsou další aktivity, workshopy a semináře, tvorba vlastních materiálů. Účastnice se učí i metodiku výuky angličtiny s dětmi, kterou uplatní ve své vlastní práci. Pod odborným vedením lektorky budou samy vytvářet náměty her a činností pro děti v angličtině, ze kterých v závěru projektu vznikne sborník aktivit. Dál se budou seznamovat a učit pracovat s moderními metodami a informačí technikou, především interaktivní tabulí. Celková doba projektových aktivit je dvacet sedm měsíců.

Jaký bude výsledek vašeho snažení?

Budeme žádat Ministerstvo školství o akreditaci, takže absolventky získají platná certifikovaná osvědčení o dosažené úrovni znalostí. Vzniknou nové produkty k využití dalším učitelkám a v neposlední řadě naší mateřinku vybavíme technikou, o které by si jinak mohla nechat jen zdát.

Kolik času vám zabralo projekt vymyslet a uvést do praxe?

Byly to téměř dva roky strávené po večerech u monitoru a klávesnice. Nejprve vyhledáváním informací o možnostech dotací, pak absolvování rekvalifikačního kurzu projektového manažerství, abych věděla, jak na to. Příprava podkladů pro sepsání žádosti o dotaci, řada nepříjemných jednání a na konec dlouhé čekání, zda žádost v náročném schvalovacím procesu uspěje.

Jak je projekt financován?

Veškeré náklady jsou plně hrazeny ze zdrojů Evropského sociálního fondu a také státního rozpočtu České republiky.

Takže pro zájemce je kuzr zdarma?

Ano, ale poskytovatel podpory přísně hlídá dodržování podmínek. Podmínkou je dokončení kurzu s alespoň sedmdesátiprocentní účastí, jinak hrozí, že dotace je krácena nebo musí být i vrácena.

Jaké jsou podmínky pro účast ve vzdělávání?

Kurz je specielně ušit pro učitelky mateřských škol Tachovska, úplné začátečnice a v současné době je zcela naplněn.