„V tomto období je venku pořádná zima. Navíc si nemůžete dojít ani na toaletu. Tu pětikorunu, kterou za použití chtějí, bych jim klidně dala,“ stěžuje si studentka, která ve všední den cestuje do Prahy. Jezdí rychlíkem, který ze Stříbra vyjíždí v půl osmé. „Posuvné dveře vestibulu jsou zamčené, pokladna, která je uvnitř je zatažená,“ popisuje běžnou situaci s tím, že jízdenku jí bez přirážky prodá průvodčí. „A na tu toaletu si holt musíte dojít ve vlaku. Ne vždy je ale v takovém stavu, který bych si představovala,“ vypráví dále.

Na trasu jsme se vypravili i my. Chtěli jsme si vše ověřit na vlastní kůži. Vyrazili jsme v pondělí večer, ve stejném čase, jako jezdí studentka a rozhodli jsme se, že nepojedeme do Prahy, ale že nám bude stačit Plzeň. Přicházíme ke skleněným dveřím a ty se samozřejmě neotevřou. Uvnitř vestibulu je přítmí. Lákala nás i nabídka kávy z automatu, v zimě by bodla. Na dveřích je pak vylepená tabulka s časy, ve kterých je otevřená pokladna a kdy vestibul (PO – PÁ otevřeno od 5:10 do 16:45, SO otevřeno od 7:00 do 15:25, NE otevřeno od 7:00 do 19:30). Studentka si nevymýšlela.

Přicházíme tedy k nástupišti, ke kterému má přijíždět vlak. Máme deset minut navrch. Na nástupišti neuvěřitelně fouká. Jsme šťastní, když vidíme, že se ze zatáčky řítí rychlík. Nastupujeme a ptáme se při nákupu jízdenky průvodčí, proč je pokladna uzavřená, ve Stříbře nastupovalo dobře osm cestujících. „Já nevím, prostě si to naši nadřízení takhle vymysleli,“ sděluje. Do Plzně přijíždíme včas. Vzhledem k tomu, že se ve zmíněné stanici rychlíky z Prahy do Chebu (a opačně) kříží, přeběhneme a jedeme zpět.

S vysvětlením přichází až Vladimír Kostelný, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah (ČD). Otevírací doba je podle něj zpracována tak, aby byl vyčerpán fond pracovní doby pokladních. „Navíc ale musíme vykrýt dobu, kdy je prodej nevyšší. A večer ve Stříbře vysoký není,“ říká a připomíná, že ČD musely k tomuto kroku přistoupit i z důvodu jisté racionalizace. Tedy spíše šetření. „V době, kdy je ve Stříbře nainstalováno dálkové ovládací zařízení, nepotřebujeme lidi. Není tady ani výpravčí, který v době, kdy měla pokladní volno, její funkci zastával,“ vysvětluje.

Podle něj jsou problémem i lidé, kteří si vytápěných a vcelku pohledných prostor neváží. Řeč je tak o vandalech. „Nedávno jsme zrovna řešili případ, kdy se do dveří nabourali dva opilí mladíci. Museli jsme to opravit, stálo to spoustu peněz,“ popisuje Kostelný smutnou zkušenost. „Slušní cestující doplácí na to, že tu s námi žijí lidé, kteří si ničeho neváží,“ říká důrazně.

Navázali jsme i na plánskou stanici. Tady si totiž lístek koupíte běžně na pokladně i večer (PO až NE od 6:45 do 19:10). Tedy i na zmíněný rychlík, který do Plané přijíždí o půlhodiny dříve (později z opačného směru). Zde je to dáno tím, že z odtud cestuje více lidí. „Když lidé vyjíždí ze Stříbra, tak se očekává, že využijí dálkovou přepravu, ale v Plané je napojení i na lokální kolej do Tachova, je zde tedy důležitý regionální uzel,“ uzavřel ředitel.