Většinu z nich ale nakonec neobsadí registrovaní nezaměstnaní, nýbrž cizinci. „Češi o tato volná místa nejeví zájem, máme spoustu požadavků na zaměstnání cizinců, a vyhovíme jim,“ říká Eduard Šimůnek z oddělení trhu práce na ÚP Tachov. Volná místa nabízejí především montážní závody napojené na automobilový průmysl, nebo společnosti provozující sklady v průmyslové zóně na Nové Hospodě.

„Velmi častým důvodem odmítání práce ze strany našich nezaměstnaných je výše mzdy a směnný provoz,“ říká ředitel úřadu práce Jaroslav Stehlík. Podniky na Tachovsku nabízejí o tři až čtyři tisíce korun hrubého méně, než stejně orientované firmy v Plzni. Přitom lidé na Tachovsku kvůli řidší osídlenosti a nízkému počtu autobusových a vlakových spojů musejí za prací dojíždět a utrácet za provoz automobilů.

„Měsíčně dám za benzín 1500 korun, to je 18 tisíc korun ročně. K tomu platím ještě 2600 korun ročně povinné ručení, 1000 korun ročně dám za přezutí pneumatik, občas hradím i menší opravy auta. Měsíční plat u mojí firmy je ale jen 15 tisíc korun hrubého,“ postěžoval si jeden ze zaměstnanců tachovské firmy Key Plastic. Na Úřadu práce v Tachově očekávají, že koncem října vzroste nezaměstnanost z nynějších 6,2 procenta až o několik procentních bodů. „Až skončí sezonní práce, lidé se přijdou zaregistrovat. Tento jev se opakuje každoročně,“ říká Šimůnek.