Nicméně zastupitelé už ve středu hlasovali o studii EIA, která posuzuje vlivy stavby západního obchvatu na životní prostředí. „Výsledky studie jsme obdrželi minulý týden. Studie pracuje se dvěma variantami západního obchvatu, obě jsou pro městys přijatelné a zastupitelé je bez připomínek schválili," řekl Deníku starosta Chodové Plané Ctirad Hirš.

Obchvat Chodové Plané se řeší už mnoho let. Obcí projíždějí po silnici první třídy číslo 21 (která je dálničním přivaděčem Chebska a Karlovarska k dálnici D5) stovky kamionů denně. „A od té doby, co se hraniční přechod v Broumově otevřel pro veškerou dopravu, tedy i nákladní, jsou to další desítky kamionů, které míří tímto směrem. A převážně se jedná o soupravy se dřevem," dodal starosta.

Obyvatelé tak s obtížemi překonávají hlavní silnici, u které také stojí škola i radnice, řada lidí bydlících podél průtahu pozoruje zvětšující se praskliny na domech. „Několik let se hovořilo o tom, že obchvat povede východním směrem, což je ale stavebně náročnější, dražší, ale především pro městys a jeho obyvatele to problém s dopravou řeší jen částečně. Proto jsme rádi, že ŘSD konečně začalo pracovat se západní variantou," dodal Hirš.

Tuto skutečnost vítá také vedení Rodinného pivovaru Chodovar. Ten poukazoval mimo jiné na ohrožení svých vodních zdrojů v případě stavby východního obchvatu.
„Jsme rádi, že se připravuje západní varianta, protože tato varianta je rozumnější a logičtější," řekl Deníku prezident pivovaru v Chodové Plané Jiří Plevka. „Ve východní variantě nešlo ani tak o Chodovar, ale tohle řešení by nevyhovovalo nikomu, nejhůře by se projevilo právě v obci. Součástí navrhovaného řešení totiž byla mimoúrovňová kruhová křižovatka, která by jednou odbočkou směrovala dopravu na Mariánské Lázně, další na Trstěnice a dále na Cheb a třetí na Broumov. A právě veškerá doprava, která by směřovala na Broumov, by se zase vracela do Chodové Plané. Vzhledem k tomu, že na Broumov teď jezdí poměrně dost kamionů, hlavně se dřevem, centru obce by to zas tolik neulehčilo," vyjádřil se Plevka.

Pivovar v době, kdy se o možné stavbě východního obchvatu jednalo, připomínkoval ohrožení vodních zdrojů. „Součástí stavby byl podjezd železniční trati a tím by byl ohrožen a možná i narušen vodní zdroj pro náš pivovar. A protože voda je základní surovinou naší činnosti, museli jsme svoje zdroje bránit," vysvětlil dále.
Západní varianta je podle jeho názoru tím nejlepším řešením pro městys Chodová Planá i pro pivovar. „Tahle varianta vůbec nenaruší obec, doprava se Chodové Plané prakticky vůbec nedotkne. Vozidla směřující na Broumov, ať už od Plané nebo od Chebu, odbočí rovnou a nebudou se vracet přes Chodovou Planou, jako by to bylo v případě východní varianty. A auta směrem na Cheb pojedou rovnou. Samozřejmě se bude muset vyřešit také křížení s železnicí, ale v této lokalitě by to nemělo narušit žádný zdroj," dodal Plevka.

Západní varianta obchvatu začíná fakticky již ve tři kilometry vzdálené Plané, kde budou podle studie první úpravy silnice I/21, která bude odkloněna směrem na západ a po zhruba osmi kilometrech se napojí na další řešenou silniční stavbu, o obchvat Trstěnic.

Tématu obchvatů v Plzeňském kraji se věnuje páteční tištěné vydání Tachovského deníku.